onsdag 15 september 2010

TV4 20 år idag – Personlig reflektion om dessa 20 åren

Kolla in flera äldre TV4-logos på logos.wiki.com

Var var du när [insert stor världshändelse] hände? Frågan har vi väl alla fått eller åtminstone funderat på. Men minns var ni var när man för första gången kunde få in TV4 via marknätet den 2 mars 1992? Själv var jag inte en av dem om hade tillgång till TV4 via kabelnätet när den drog igång den 15 september 1990.

Men jag minns klart och tydlig var jag var när jag hörde att mina föräldrar hade sökt fram TV4 på den då något år gamla frukost-teven (liten tjock teve som var det sista skriket att ha i köket). Jag satt utanför huset på en trottoarkant och njöt av vårens första solstrålar när min morsan berättade att min farsa äntligen hade hittat TV4.

Oj vad spännande det var! På den tiden var man svältfödd på nya tv-kanaler om man inte hade parabol eller kabel. Men vad jag tittade på den dagen och vilka programledare och nyhetsankare som var i rutan har jag glömt bort. Men jag kommer alltid att minnas vägen trottoaren till teven i köket.

Nu följer lite listor...

Topp 8 program jag vill ha tillbaka i TV4:

1 Naturen (med Bo Landin9
2 Vem vill bli miljonär (utan inblandning av Postkod-lotteriet)
3 När & Fjärran
4 Deal or No Deal
5 Lingo
6 Svart eller vitt (med Thabo Motsieola som programledare
7 Jeopardy (den svåra versionen inte den som var under Adam Alsings ledning)
8 Ett vettigt filmprogram som inte är inbakad i Nyhetsmorgon (ungefär som Hans Wiklund och Nils-Petter Sundgrens program en gång var)


Topp 5 dokusåpor/reality/tävlingsprogram:

1 Farmen
2 Fångarna på Fortet
3 Idol
4 Stadskampen
5 Kär och Galen


Topp 4 Svenska komediserier:

1 Solsidan
2 Heja Björn
3 Ett gott parti
4 En ängels tålamod


Topp 5 Svenska underhållning/humorserier:

1 Hej Baberiba
2 Hjälp!
3 Parlamentet
4 Berg flyttar in
5 Cirkus Möller


Topp 5 program som kunde ha fått mer än en säsong för att hitta formen:

1 Godnatt Sverige
2 Semestersvenskar
3 Lilla vi (tar stor plats)
4 Första, andra, tredje
5 Misstänkt

Topp 1 bottenappen...

1 Sveriges värsta bilförare (allt annat bleknar i jämförelse, speciellt nu när TV4 vägrar att släppa denna dynga som är på gång med sin fjärde(?) säsong 2011)


Läs mera på TV4.se om dagens firande och avtackande av Janne "TITO" Andersson som slutar idag.

Inga kommentarer: