torsdag 9 september 2010

This is England 86 - Episode 1


Delvis SPOILERS!

Tre år har gått sedan vi såg Shaun, Lol, Smell, Meggy och de andra. Shaun håller på att göra sitt sista prov i skolan och resten av gänget gör sig i ordning för Lol och Woodys stundande bröllop. Mycket har hänt under dessa tre år men ändå inte. Gänget som vi fick följa i filmen ”This is England” är intakt men lider fortfarande av sviterna efter det som hände innan vi bröt upp med gänget förra gången. Vi får veta att Shaun har haft liten eller ingen kontakt med de övriga från Skinhead-gänget.

Detta är diskbänksrealism som skulle kunna få Ken Loach att börja gråta. Det är smutsigt. Kläderna är fula och Smells (bilden) frisyr är till och med gräsligare än vad den var i filmen. Övergivna byggnader, ett Storbritannien i förfall på alla sätt och vis.

Det är på riktigt. Fast någonstans på vägen virrar denna serie bort sig. Det finns ett par riktigt dåliga scener när ett mopedgäng - varav en i gänget spelas av Joe Dempsey (Chris Miles i ”Skins”) - introduceras (jag läste på wikipedia att mopeder (eller Scoterboys som det heter i UK.) var skiten under mitten av 1980-talet) och det känns väldigt mycket filmen ”G” över det (om ni minns när en av karaktärerna jagas av ett gäng i ett parkeringshuset?). Små grejer som egentligen inte är någoting, men man stör sig icke desto mindre på dem.

På det hela taget en helt okej serie som vill mera än vad som visas i rutan. Detta var förvisso bara det första av fyra avsnitt i denna miniserie och visst finns det ett par påbörjade historier i det första avsnittet som kommer vara intressanta att följa. Och nu liksom då är det Shauns mor som briljerar, hon känns äkta i dess rätta bemärkelse och det vill man ju inte missa.

4 kommentarer:

Henrik Valentin sa...

Vettiga reflektioner. Jag tycker filmen är lite överskattad men det första avsnittet av den här serien fungerade mycket bra. Jag är helt klart imponerad och ser fram emot fortsättningen.

andros sa...

Det är svårt att sätta sina tankar och funderingar i text om en miniserie på 4 avsnitt som inte riktigt kommer igång under det första avsnittet.

Så här i efterhand skulle jag nog sett om filmen innan jag började att titta på denna miniserie. Kanske till och med vänta på att alla avsnitt hade släppts för att se alla fyra avsnitt på en och samma gång.

Anonym sa...

var kan man se detta?

Anonym sa...

Jag såg själv filmen som helhet i lördags på Film Festivalen.
Helt underbar i all sin mörka deprimerande prakt!
Jag tror dock att som en film istället för miniserie, blir ett bättre koncept samt ger en bättre helhet. Enligt mig är denna bättre än den första filmen som jag även tyckte bra om. Tempot är betydligt långsammare och karaktärerna växer fram o briljerar... se den!