fredag 24 september 2010

An Idiot Abroad S01E01


”An Idiot Abroad”, och Karl Pilkington är idioten. Men det är synd att kalla Karl Pilkington för idiot. Han är snarare ett missförstått geni som uttrycker sig lite annorlunda. Och har annorlunda värderingar. Och annorlunda syn på andra länder. Och annorlunda syn på folk i andra länder. Vi har till exempel genom åren fått lära oss att kineser inte åldras vidare värsta bra.

För er som inte vet var Karl Pilkington producent för Stephen Merchant och Ricky Gervais radioprogram på den brittiska radiokanalen XFM. På så sätt lärde de känna varandra och resten är historia.

I det första avsnittet bär det iväg till Kina, ett av de länder i denna resa som Karl är mest orolig för för att besöka. Och vi som kan våran Karl, vet att han är väldigt intresserad av hur kineser åldras. Eller snarare varför de enligt Karl, åldras såpass fort när de passerar 30, ungefär som en persika.

Karl förhållningssätt till dessa resor är unikt. Inget är bra och han hatar allt och alla. Och man kan emellanåt se hur han riktigt h a t a r vissa saker han eller teamet utsätter honom för. Och jag kan se framför mig hur Steven och kanske framförallt Ricky sitter vid redigeringsbordet och kollar på råmaterialet och skrattar sig sönder och samman.

Sedan kan man ju också vara lite seriös om denna serie. Är det Ricky och Steven som driver alldeles för mycket med Karl, eller är det Karl som driver alldeles för mycket med kineserna. Eller är det båda två? Ibland känns det lite unket måste jag säga men det är bara petitesser.

Jag skulle kunna hålla på att skriva hur länge som helst om denna serie. Inte minst på grund av alla citat som han vräker ur sig. Bara det skulle kunna vara material nog för ett lång inlägg men jag stannar här och nu. Och konstaterar att ”An Idiot Abroad” inte gör mig besviken. Denna serie är helt klart en av hösten bästa serier som ingen skall missa.

1 kommentar:

Jojo sa...

Push the left button!