torsdag 9 september 2010

Tankar om veckans svenska tv-premiärer

SVT

Val 2010: Elfte timmen
Utfrågningar, gäster, undersökningar, debatter lite satir mm. Inget som sticker ut. Handlar det inte om renodlad debatt mellan två parter gör sig inte politik inte speciellt bra i tv-rutan. Tur att det bara är val vart fjärde år. Någon mer än jag som saknar Filip & Fredrik? Synd att de inte gör någon valvaka likt den de gjorde i och med valet i USA får två år sedan.


TV3

Efterlyst
Ut med Leif GW Persson och in med Tommy Lindström. Inte helt tokigt måste jag erkänna. Mindre mummlande och mera rakt på sak. Tommy Lindström är minst lika kontroversiell som Leif GW vilket inte minst märktes i inledningen när vi fick reda på att hans metoder var lite för sin tid. Hoppas nu bara inte att Palme mordet kommer att ältas in i det oändliga. För det är ju det som han är mest känd för.


TV4

Halv åtta hos mig
Varför ändra på ett vinnande koncept? Allt är sig likt i ”Halv åtta hos mig”. Helge Skoog i toppform med sin gliringar och fräcka antydningar, visst ibland blir det lite väl mycket av samma vara men det är jag beredd att köpa. Enda skillnaden mot de tidigare säsongerna är att Lidl-sponsringen har tonats ner en aning. Den obligatoriska vända i närmaste Lidl butik – bara för att – är borttagen. Bra. Det slutade ju ändå alltid med att personen i fråga fick handla någon annanstans också.

Idol
Likt ”Halv åtta hos mig”, varför ändra på ett vinnande koncept? Men det är ju större än förra året säger du? Ja men förra året var större än årets dessförinnan, osv. Varför ändra på ett vinnande koncept? Jag kommer i vanlig ordning att bänka mig framför de inledande auditionerna för att sedan återvända lagom till slutet. Jag vet inte hur det är med er men det är början och slutet som är grejen med ”Idol” det som händer i mitten är totalt ointressant.

Kvällsöppet valspecial
Se under ”Val 2010: elfte timmen”

Biggest loser Sverige
Har man som jag, följt med någorlunda mycket i den amerikanska versionen med Jillian och Bob är det lite av en chock. Varför börjar de att visa programmet en månad in i serien? Sedan inser man att de svenska deltagarna är betydligt smalare (nåja) än vad de amerikanska är. Annars är det alldeles för mycket lagom över den svenska varianten. Jag vill minnas att föregångaren ”Tjockholmen” på Kanal 5 var betydligt rivigare än vad detta är?

Kanal 5

Kungarna av Tylösand
Det är en trio som underhåller, Rang, Jockiboi och Nemo, vad resten gjorde har jag inget minne av. Ändå var jag nykter när jag tittade på ”Kungarna av Tylösand” igår, till skillnad mot vissa andra. Jag vill inte kalla detta en skandalsåpa. Skandalsåpan är redan född sedan många år tillbaka, detta är bra mer av det goda eller äckliga om man vill det. Och som jag nämnde i inledningen, det är de tre som det handlar om och det är de som snacket kommer att handla om i höst.

Skånefruar
”Svenska Hollywoodfruar”, ”Danska Hollywoodfruar”, ”Norska Hollywoodfruar ”Ja, vi elsker Hollywood” är i princip stöpta i samma form. Tillsammans med ”Skånefruar” och säkerligen också ”Ladies på Östermalm” som visas senare i höst. Om 2-3 år är alla dessa kvinnor bortglömda. Och minns man någon/några så är det nog originalen – i dess dubbla bemärkelse – Anna Anka och Maria Montazami.

Arga Snickaren
Den oväntade Kristallen-vinnaren fortsätter att leverera. Men jag har en känsla av att det slår fel en vacker dag. Majoriteten av hemmabyggarna i programmet behöver en fast hand och ett fast tilltal för att få ordning på sina hus. Men den gången då det ligger något annat under ytan som inte kan hjälpas med att någon står och skäller på personen i fråga? Vad händer när det brister och när professionell hjälp behövs?

Ullared
Jag är en av dem som tycker att det var Kjell och hans familj som var den stora behållningen under den första säsongen inte Morgan och inte Boris. Så det är väldigt synd att han syns så lite under denna säsongen. Och det är väldigt synd att Morgans kompis Ola-Conny är så pass lik Morgan själv, de tar ut varandra. Hoppas nu bara att PederComic Land fortsätter att leverera, hans tankar om whisky och modellplans byggande var episkt!

Lite sällskap
Inte vad jag hade hoppats att det skulle vara. Inledningen var en av de bästa jag hade sett på länge med soffan på flaket. Kärleksfullt gjort, något som Filip & Fredrik har lärt sig genom åren, men jag håller nog ändå inte detta som en av deras bästa produktioner.

Inga kommentarer: