söndag 26 september 2010

My Generation S01E01


Nörden...

Kortfattad handling: Vi får följa ett gäng personer som gick i samma klass i gymnasiet i Austin Texas år 2000, 10 år senare. Är alla sig lika så här 10 år senare? Är sportfånen fortfarande en sportfåne? Och så vidare.

Skall jag vara helt ärlig så följde jag inte originalet ”Blomstertid” helt och hållet när den sändes i Sverige. Visst jag såg kanske det mesta men inte allt. Men även jag snappade upp att Peter Magnusson spelade tre olika roller i den serien vilket de har skippat helt och hållet i ”My Generation”.

Snabb introduktion från år 2000 och framåt om vad som har hänt runt om i världen och samtidigt presenteras personerna de handlar om vilka de är, eller rättare sagt hur de kommer att porträtteras: The Overachiever, The Brain, The Jock, The Punk, The Beauty Queen, The Rich Kid, The Nerd och The Wallflower (Peter Magnussons karaktärer i ”Blomstertid” var The Rich Kid, The Nerd och The Overachiever (om jag inte missminner mig?)). Med efterföljande plattityder och stereotypiska uttalande från deltagarna som verkligen cementerar vilka de är utan finess och stil.

Rollbesättningen är bra gjord för alla känns verkligen hemma i sina roller, även om de är som ajg nämner här ovan väldigt stereotypiska. Samspelet mellan The Beatuy Queen och The Rich Kid är lika skämskudde-härligt som det var i ”Blomstertid”. Man kan verkligen se hur skönhetsdrottningen inte trivs i sitt äktenskap, speciellt när de likt originalserien pratar om hur lång tid de har varit gifta och hon tror på 3 år han säger att det är knappt 2 år. För att inte tala om nörden som hunsas runt av sin fd. flickvän som fortfarande, likt originalet, bor kvar hemma hos honom.

En oväntat bra serie som höll ihop väldigt bra när den amerikaniserades. Men jag saknar ändå en Peter Magnusson-typ som klarar av att spela tre olika roller, fast ändå inte, då handlingen karaktärer emellan är betydligt mera sammanvävda gentemot det svenska originalet. ”My Generation” är en tv-serie för alla som älskade originalet och som bara vill ha mer och har man även ett skarpt öga och gillar att leta efter likheter, eller olikheter serierna emellan, är detta verkligen en fröjd att se.

Inga kommentarer: