fredag 3 september 2010

Fjärrkontrollen tippar Kristallen


Årets underhållningsprogram
Idol 2009, TV4
Let´s Dance, TV4
På spåret, SVT
Skavlan, SVT
Vem kan slå Filip och Fredrik?, Kanal5

Det står mellan "Skavlan" och "På Spåret". Själv är jag inte så förtjust i Skavlan. Svenska och för den delen nordiska, intervjuprogram av den här typen är inte min kopp te.

Årets dokusåpa
Bonde söker fru, TV4
Ensam mamma söker, TV3
Mästarnas mästare, SVT
Paradise Hotel, TV6
Stjärnorna på slottet, SVT

Mellan år för "Stjärnorna på slottet" och ett fartfyllt år för "Mästarnas Mästare". Nästa år kan det vara tvärtom om men inte i år.

Årets tv-drama
Arn, TV4
Johan Falk, TV4
Kommissarie Winter,
Mannen under trappan, SVT
Millennium, SVT

Väger man ihop att "Millenium" förtjänar att vinna och att den var bästa av alla nominerade så är saken klar, "Millennium" vinner.

Årets humorprogram
Ballar av stål, Kanal5
Blomstertid, TV4
Roast på Berns, Kanal5
Solsidan, TV4
Succéduon med Anders och Måns, SVT

Både "Succéduon med Anders och Måns" och "Roast på Berns" har varit väldigt utskällda under året som har gått. Kul att de blev nominerade men detta tar "Solsidan" hem.

Årets barn- och ungdomsprogram
Guds tre flickor, SVT
Ordstorm, UR
Rekordbyrån, SVT
Vid Vintergatans slut, SVT
Wild kids, SVT

Jag ser snabbt att "Björnes Magasin" inte är nominerad. Jag har alltså ingen koll på denna kategori. men jag har hört att "Guds tre flickor" med Suzanne Reuter skall vara bra...

Årets livsstilsprogram
Arga Snickaren, Kanal5
Fuskbyggarna, TV4 A
Halv åtta hos mig, TV4
Lyxfällan, TV3
Mauro & Pluras kök, TV8

Egentligen vill jag lägga en röst på "Halv åtta hos mig" men eftersom att det inte blir någon mera säsong av "Mauro & Pluras kök" så får de min röst i år.

Årets fakta- och akualitetsprogram
Agenda, SVT
Boston Tea Party, Kanal5
Efterlyst, TV3
Sveriges historia, TV4
Världens konflikter, SVT

En något krystad ny kategori. Flams & trams möter seriös bevakning av världshändelser och allt därimellan. Men okej då. "Efterlyst" får det bli. Och visst skulle väl "Boston Tea Party" gjort sig bättre i humorkategorin?

Årets granskning
Agentskandalen ur TV4 Sporten, TV4
Att skapa en seriemördare ur Dokument inifrån, SVT
Tomma stolar ur Kalla Fakta, TV4
Den andra våldtäkten ur Uppdrag Granskning, SVT
Vattenfall ur TV4 Nyheterna, TV4

Ole, dole, doff...

Årets dokumentärprogram
Drottningen och jag, SVT
Familjen Bernadotte, TV4
Mamma till en mördare, TV4
Sluten avdelning, SVT
Videocracy, SVT

Ole, dol - nej så illa är det inte. "Videocracy" hade potential men nådde inte ända fram. "Sluten avdelning" får min röst.

Årets realityprogram
Familjen annorlunda, TV4
Guldfeber, TV6
Spårlöst, TV4
Svenska Hollywoodfruar, TV3
Ullared, Kanal5

Skapad enbart för att hålla från SVT ytterliggare ett pris känns det som. Ullared tar hem detta klart. "Svenska Hollywoodfruar" var det mera fart i den förra säsongen när Anna Anka syntes mera i rutan.


Tittarpriserna

Årets manliga programledare
David Hellenius, TV4

Erik & Mackan, TV6
Filip & Fredrik, Kanal5
Nisse Edwall, UR
Peter Settman, SVT

Tyvärr Erik & Mackan, men David Hellenius tar hem detta. Och UR:s nomineringar i de publika priserna är hopplöst chanslösa...

Årets manliga programledare
Anne Lundberg, SVT
Doreen Månsson, UR
Lotta Engberg, TV4
Renée Nyberg, TV3
Sofia Wistam, TV3

Klart som korvspad!

Årets sport-tv profil
André Pops, SVT
Ola Wenström, TV3
Peter Jihde, TV4
Tommy Åström, Kanal5

Bara fyra att välja på då UR inte har någon representant i denna kategori av förklarliga skäl. Peter Jihde är i gränslandet mellan sport och humor. Med tonvikt på humor. Han är i mina ögon ingen sportkille längre. Pops vinner.

Årets program
Mästarnas Mästare, SVT
Solsidan, TV4
Svenska Hollywoodfruar, TV3
Ullared, Kanal5
Välkommen nästan allihopa, UR

Samtliga dessa, förutom UR:s "Välkommen nästan allihopa", är redan nominerade i andra kategorier. 2010 års svåraste kategori men jag väljer ändå "Solsidan".

2 kommentarer:

Michael sa...

I många kategorier håller jag med dig men jag tror på Halv åtta hos mig som vinnare i Livsstils kategorin och jag tror att Sveriges Historia tar hem faktapriset.

andros sa...

Ja det är också bra förslag. Det som talar för mig, Halv 8 vs. Mauro/plura, är att det är ett jurypris. Hade det varit ett publikt pris hade det nog varit svårare med tanke på vilka usla tittarsiffror Mauro/plura hade gentemot halv 8.

Men å andra sidan finns det mycket gott att säga om halv 8 också.

Egentligen tror jag att någon annan än Efterlyst vinner Livstils-priset. 2010 års vinst ser jag mest som ett tack och hej åt Leif GW:s håll nu när han slutar på TV3.