onsdag 22 september 2010

Hawaii Five-0 S01E01

Danno, Chin Ho Kelly, McGarett och Kono

Kortfattad handling: Likt originalet följer vi en elitstyrka inom polisen som har sin bas på Hawaii. Och i det första avsnittet får vi följa upptakten till hur löjtnant Steve McGarrett blir ledare för denna polisstyrkan på ön. Allt detta händer efter en rad händelser som ingen kunde förutse, McGarretts far råkar i knipa efter att ha blivit kidnappad av en fånge som McGarrett just har fångat.

Jag har inget minne av ”Hawaii Five-O” årgång 1968-1980, jag vet inte ens om det gick på svensk teve? Och jag har inte sett en minut av originalet, detta är alltså en helt ny bekantskap för min del.

De första fem minuterna är helt skilda från de övriga dryga 40 minuterna. Vi får upptakten för serien, som jag nämner i den kortfattade handlingen beskriven här ovan, under de första fem minuterna. Mycket pang-pang och sedan skiftar det drastiskt till en lite mera glädjefull ton likt den som det var i 1970-tals originalet (skulle jag tro). Sol bad och snygga människor på Hawaii även om mörkret, om man vill kalla det så, finns där i bakgrunden.

Det dyker upp ett par kända ansikten här och där i detta första avsnittet av ”Hawaii Five-0. James MaRsters som bad guy fungerar alltid och Daniel Dae Kim talar för en gång skull bra engelska. Annars är detta en bullrig historia, mycket snopp-mäteri, explosioner, många egna viljor och den tuffa kvinnan (spelad av Grace Park, känd från BSG)som alltid måste hävda sig bland männen.. Miljöerna är fina Hawaii utgör en bra kuliss för den här typen av tv-serier jag får vibbar av anda tv-serier i denna genre.

Jag har ännu inte sagt något negativt om denna serie och nu är det väl dags för det. Steven McGarrets är alldeles för träskallig och egoistisk för min smak. Och det är lite väl mycket natur-porr. Många svepande helikopterbilder över ön som inte tillför något då vi redan har insett hur storslagen natur det finns på Hawaii.

Jag ser framför mig ett par intressanta gästskådespelare som skulle passa som handen i handsken i denna serie. Branscombe Richmond (Bobby Sixkiller i ”Renegade”), Rob Stewart (Nick Slaughter i ”Tropical Heat”), Erik Estrada (Ponch i ”ChiPs” och sist men inte minst prisjägaren Dog (från ”Dog the Bounty Hunter”) som faktiskt håller till på Hawaii. For the lulz, som man brukar säga...

Som jag sa i någon tidigare recension av hösten 2010 premiärer, många nya intressanta tv-serier men jag vet inte om detta är något jag kommer att följa. Möjligtvis att jag ser på ett avsnitt eller två någon kulen novemberkväll för att få se lite vackra miljöer och solsken från den tillsynes evigt somriga ön Hawaii.

Inga kommentarer: