lördag 11 september 2010

Hellcats S01E01


Kortfattad handling:

Marti Perkins (Aly Michalka) är en juridikstudent som blir av med sitt stipendium efter att hennes mor har blivit av med sina förmåner på sitt jobb inom campusområdet. Hon blir tvungen att söka sig andra vägar för att klara av sin skolgång. Och efter en dispyt med en av hejarklackledarna får hon reda på att alla som är med i hejarklacken får stipendium för sin skolgång och en idé föds.

Det är svårt att beskylla ”Hellcats” från att vara något annat än en typisk CW-serie. Unga vackra ytliga människor och de som är – eller i alla fall vill vara – deras raka motsatser. Fula nördar gör sig icke besvär i denna serie även om de är på ”våran” sida.

Annars är det en hel del klichéer som radas upp efterhand i denna tv-serie. Den klämkäcka. Bitchen. Hon med agendan. Den klämkäcka bitchen med en agenda. Sportfånen. De som hatar de förstnämnda. Seriens producent ,Tom Welling, har under sina år i ”Smallville” verkligen fått ihop den perfekta blandningen av stereotyper.

Den som briljerar mest är huvudrollsinnehavaren Aly Michalka som egentligen har alla odds emot sig i rollen som Marti Perkins. Bilden här ovan är Marti innan hon går med i hejarklacken. Hade jag inte vetat bättre hade jag trott att att det var en after bild – som i before and after – men det är det inte.

Nu kommer den stora frågan, är det något jag kommer att följa? Nej, troligtvis inte. Möjligtvis när den kommer till och Sverige och då till Kanal 5 eller TV400 (tro mig). Det är ett par frön som sås i form av Martis fortsatta medverkan i hejarklacken, pengaproblem och en återvändande tränare som ställer allt på sin kant.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker att Hellcats är väldigt bra och även Ashley Tisdale gör ett väldigt bra jobb! Även om jag ser episoderna på internet så hoppas jag att det kommer komma på svensk Tv snart!