lördag 4 september 2010

Fjärrkontrollen summerar Kristallen

ÅRETS VINNARE:


Årets program
Solsidan

Underhållning
På spåret

Dokusåpa
Mästarna mästare

TV-drama
Millennium

Humor
Solsidan

Barn och ungdom
Wild Kids

Livsstil
Arga snickaren

Fakta och aktualitet
Världens konflikter

Dokumentär
Drottningen och jag

Granskning
Uppdrag Granskning

Reality
Svenska Hollywoodfruar

De publika priserna

Årets manliga programledare
David Hellenius

Årets kvinnliga programledare
Anne Lundberg

Årets sportprofil
André Pops

Årets program
Solsidan

Hederspriset
Stina Dabrowski

Först och främst mina tippningar 8 av 14. De jag snubblade på var Barn & Ungdom, Fakta/Auktallitet, Årets granskning, Dokumentär, Reality och Livsstil.

Och vi börjar väl med det sistnämnda. "Arga Snickaren" tog hem priset framför fyra andra starka kandidater. Lite av en skräll. För visst hade väl ingen trott på detta? Att en snickare skulle ta hem priset framför Mauro, Plura, Helge Skog, Charlie & Mathias och Timell & Ekdahl?

Men annars var den absolut överlägset största skrällen att "Paradise Hotel" lyckades knipa en andra plats bakom "Mästarnas Mästare" och f r a m f ö r "Stjärnorna på slottet", hur gick det till?! Överlag skötte sig vi tittare bättre än juryn detta år. David Hellenius, Anne Lundberg, André Pops och "Solsidan" - alldeles utmärkta val av oss svenskar (för en gång skull).

Utöver "Arga Snickaren" och "Paradise Hotel" är jag lite tveksam över att "Svenska Hollywoodfruar" knep ett prisar framför näsan på "Ullared". Hollywoodfruarna var spännande och intressanta ifjol men det som har engagerat det svenska folket under slutet av 2009 början av 2010 är "Ullared".

Slutligen. En helt okej gala lagom på alla sätt och vis även om jag hade sett mera humor-orienterade värdar, inget ont om Tilde och Linda men de är inte direkt kända för sin humor. En liten liten skandal fick vi också se. Den där, vem det nu var, som var med och tog emot pris när "Arga Snickaren" vann som var speedad som kula och som ramlade ner och slog halvt ihjäl sig när han lämnade scenen. Jag är inte säker att det var han som ramlade ner, men det skulle inte förvåna mig.

Inga kommentarer: