fredag 19 oktober 2007

Vad är det på tv idag? - Inget på TV3 i alla fall

Jag har kollat igenom ett par av mina "Vad är det på tv idag?" inlägg och insett att jag har knappt med några TV3 program. Och bläddrar jag igenom TV3:s tablån finns det nästan inget som lockar.

Jag har sedan länge valt sida när det gäller lagen. CSI och i viss mån CSI: Miami när det gäller crimescene serier och The Wire om jag vill se poliser. Navy CIS, The Closer och Bones lockar inte. Panelprogram som försöker förmedla humor undviker jag, Parlamentet tjatade ut den genren för längesedan och Extra extra! är inget undantag. SVT:s Doobidoo är inget jag direkt ser på men är ändå att föredra framför Sing-a-long.

Nyberg & Törnblom och Du är vad du äter tar jag inte i med tång. Efterlyst och Sjukhuset är två välproducerade program. Men i Efterlysts fall är konkurrensen stenhård på torsdagar 21:00, Labyrint på TV4, CSI: Miami på Kanal 5, Jonas och Musses religion på SVT2 (21:30) och Vad blir det för mat? på TV4+. Sjukhuset glömmer jag alltid bort att titta på. Grannfejden är intressant men nu framöver kommer den serien att krocka med Ugly Betty på tisdagar och då blir valet inte svårt.

Ensam mamma söker fick min uppmärksamhet fram tills Bonde söker fru startade på nytt. Cityakuten har hållt på alldeles för länge och varför chansa när man istället kan se House och Grey's Anatomy? Cityakuten startar förövrigt på måndag och efter det är det dags för säsongsstarten av Prison Break. Jag har inte följt med denna serie från början på grund av att jag inte hade TV3 då det begav sig. Och jag har inte haft tid att "titta ikapp". Och lockar verkligen Prison Break efter alla halvljumna recensioner den senaste säsongen har fått?

Simpsons och Family Guy är alltid kvalité. Men den femtioelfte reprisen på dessa serier äter upp en del av hur lysande serierna verkligen är. Då har vi kvar en serie. En. The Riches. Det är den enda serien, just nu, som får mig att med glädje knäppa över till TV3. För en tid sedan var även Weeds en serie som jag inte missade. Men denna serie slarvade TV3 bort genom att sända dubbelavsnitt och vips så var hela säsong 2, på 12 avsnitt, över på 6 veckor.

2 kommentarer:

Johannes sa...

Du har en smak som passar mig. Hinner inte se allt jag önskar men när min HTPC kommer på plats efter flytten blir det en hel del att spela in.

Flera serier som du tipsar om är säkert värda att se t.ex. The Wire och Weeds men får ta dem i nån reprisrunda.


Tack för tipsen.

andros sa...

I princip är allt som HBO producerar toppklass. Det är bara lite synd att Sopranos får all uppmärksamhet då jag ser The Wire som en bättre serie.

Weeds, Ugly Betty, The Riches tillsammans med My name is Earl är den nya tidens humor tv-serier. Bort med alla pålagda skratt och sitcom miljöer. Jag som tittare känner mig inte förolämpad. Jag kan skratta när jag vill utan att bli påmind av de ditlagda burkskratten

Kul att du gillar min smak! Och jag måste erkänna att jag är lite avundsjuk på din HTPC.