tisdag 2 oktober 2007

Måndagskvällen - Dexter - Guds tänder

Dexter Han är manisk, manipulativ, inställsam, ordningsam och kuslig. Och med kuslig syftar jag inte på hans jobbeskrivning, inte heller hans knäck vid sidan om. Det är hans inre monolog som verkligen tar tag i mig. Hans sett att uppskatta detaljer och utmaningar. Och framför allt hans sett att gå rakt genom rutan.

I gårdagens avsnitt av Dexter var det en scen som fick nackhåren att resa på mig. Det var när han sjöng 'Broder Jakob' för sin flickväns barn när de skulle somna. När han tonade ned sin sång på slutet. Helt klart en scen att minnas. Och kylbilsmördaren är fortfarande inte haffad, Dexter fick ett nytt meddelande av 'honom'. Dexter gillade det. Och det gör jag med. Det bådar gott inför framtiden.

Gårddagens mest oväntade höjdare var något så annorlunda som Guds tänder, en finsk kortfilm från 2006 som handlade om en svensk/finsk pojke i 1930-talets Lappland som mot sin vilja skulle dra ut alla sina tänder i förebyggande syfte mot karies(?). Tandläkarna höll till i en gammal skåpbil och spelade musik på en grammofon för att lugna patienterna, för enligt amerikansk forskning skulle det lugna dem. Jag tänker inte berätta mera av handlingen men denna kortfilm var väldigt obehaglig emellanåt. Tyvärr verkar den inte gå i repris vad jag kan se men dyker den upp i tablån framöver kan jag verkligen rekommendera den.

Boston Tea Party skall väl få ett par(två) ord också. Mini-Beckham! XD

2 kommentarer:

Anonym sa...

Snygg översättning av ice truck killer :)

andros sa...

Jag valde mellan Kylbilsmördaren och Isbilsmördaren. Men Isbil känns inte direkt som en aktuell översättning här i kalla Sverige. Jag menar hur många bilar åker runt och levererar is? Jag har iaf. inte sett någon? :P