måndag 8 oktober 2007

Söndagskvällen - Ranking The Stars - Sopranos - Penn & Teller: Bullshit! - Mythbusters - Varför demokrati: Rösta på mig!

Kackel i hönshuset ackompanjerad av den parningsdansande 'tuppen' Andreas Lundstedt är inget annat än klubben för inbördes beundran goes TV. Hårda ord, jag vet, men denna serie är inte bra på något plan. Ranking The Stars är visst väldigt populärt i Japan och det kan jag förstå för finns det något folk som kan hålla låda värre än ett gäng japanska tjejer? Betyg: 2 hönor av 10.

De senaste avsnitten av Sopranos har inte varit lika lysande som de tidigare. Det är precis som om de vill stapla så många spektakulära scener på varandra som det går nu när serien lider mot sitt slut. Misshandelsscenen när Tony sätter 'Cocos' mun över bordskanten och A.J. misslyckade självmordsförsök biter sig fast i minnet men mycket mera än så är det inte. Betyg: 7 uslagna tänder av 10.


Penn & Teller var ovanligt fräcka i käften i säsongens sista avsnitt av Bullshit!. Och en del scener som jag blev glad av att se som det lesbiska hånglet och den nakna damen som höll i en affisch(?), för jag vet att alltid är det någon (amerikan) som stör sig på det. Men det sista avsnittet, det om ilskehantering, var inte det allra bästa de har gjort. Nu är det bara att vänta på säsong 6 som har premiär nästa år. Betyg: 7 uppätna moralkakor av 10.


Ytterliggare ett par tråkiga myter togs upp i gårdagens avsnitt av Mythbusters. Jamie och Adam är fortfarande inte lika engagerade i sina myter som förr. Men det berodde delvis på att myterna inte var något att hänga i granen. Hypnos myterna hade kunnat bli hur roliga som helst men de blommade inte riktigt ut. Släcka eld enbart med hjälp av rösten? Gäsp... Fågelhärmaren Kelloges inspelningar var däremot fullkomligt lysande! Betyg: 6 Buster av 10.



En dokumentärserie som jag skulle ha lagt krutet på istället för Bullshit! var Varför demokrati: Rösta på mig! som handlade om en skolklass bestående av treor som fick känna på det här med demokrati. Jag bläddrade mellan Bulshit! och detta igårkväll vilket jag inser nu var ett misstag för detta var verkligen intressant.


Tre stycken 8-åriga tredjeklassare från staden Wuhan kämpade om vem som skulle bli klassens ordningsman. Och det här med demokrati är inte det allra lättaste mycket gråt och tandagnisslan förekom när de var för elaka mot varandra. Del två i denna serie går idag på SVT1 22:15 läs mera om den på svt.se. Betyg: 8 demokratier av 10.

Inga kommentarer: