torsdag 4 oktober 2007

Stargate SG-1 - Sista natten med gänget

Moebius (part2) s08e20 Det var med blandad förtjusning som jag slog mig ned i tv-soffan igårkväll. Jag visste på förhand att detta är det sista avsnittet som Jack O'Neill (Richard Dean Anderson) är med i rollbesättningen som ordinarie. I och med säsong 9 är han bara med sporadiskt.

Daniel var den enda i teamet som överlevde den 5 år långa väntan (3000 fkr. - 2995 fKr.) och som det föll ut dog "alternativ Daniel" när de skulle hämta Teal'c. Tillsammans lyckades de till slut väva ihop de två tidslinjerna. Så gott som. Jacks fisklösa sjö hade helt plötsligt fisk. Varpå Carter frågar honom varför det finns fisk i sjön, han hade ju sagt det på bandet att hans sjö inte innehöll några fiskar? Då svarade Jack:


Jag har vid flera tillfällen uttryckt min fascination för "tid-knas" i tv-serier, det vill säga; alternativa tidslinjer, farfarsparadoxen, tidsresande med mera. Jag blev inte besviken, Moebius levererade en rejäl dos av "tid-knas". Och vi fick även återse Don S. Davids som General Hammond plus en del andra karaktärer som vi har fått stifta bekanskap med tidigare. Och det har sin förklaring. Säsong 8 var från början tänkt att vara den sista säsongen, men så blev det inte.


Betyg: 8 Zat guns av 10.

Extra:
Hur klarade sig Stargate Atlantis utan Stargate SG-1 bredvid sig i tablån? Läs vidare...

(bild via gateworld.net)

Inga kommentarer: