onsdag 17 oktober 2007

Fjärrkontrollen är fördomsfull

Ett djärvt(nåja) inlägg som tar upp en del av mina fördomar gentemot mitt kön och det motsatta. Och ta inte detta inlägg på för stort allvar, gnällspikar hänvisar jag till att ta ett par djupa andetag och räkna till 10...

Vad ser helst kvinnor respektive män på?

ȵȵȵȵȵȵȵȵ
Gilmore Girls
Sex and the city

ȵȵȵȵȵȵȵȵ♂
Brothers & Sisters
One Tree Hill
O.C

ȵȵȵȵȵȵȵȵ
Grey's Anatomy
Vänner
Medium
Ugly Betty

ȵȵȵȵȵȵȵȵ
Kyle XY
Friday Night Lights
Veronica Mars
Firefly
Buffy
Angel
Supernatural
Cityakuten
Smallville
Scrubs
2 ½ Män

ȵȵȵȵȵȵȵȵ
Heroes
Lost
CSI*
Psych
Arkiv X
Prison Break
Simpsons
My name is Earl
Weeds
Criminal Minds

ȵȵȵȵȵȵȵȵ
Futurama
Entourage
Simma Lugnt, Larry!
Jericho
Eureka
The Office
24
Las Vegas
The 4400

ȵȵȵȵȵȵȵȵ
Star Trek**
The Riches
House
Family Guy
South Park
Robin Hood
Battlestar Galactica
Doctor Who

♀ȵȵȵȵȵȵȵȵ
OZ
The Wire
Dexter
Stargate***
Torchwood
Green Wing

ȵȵȵȵȵȵȵȵ♂
Jackass


* CSI, CSI: Miami, CSI: NY
** Alla varianter
*** Stargate SG-1, Stargate Atlantis

13 kommentarer:

Ell sa...

Hahaha, jag tycker att det bara är tjejer som ser på Stargate. X'D

andros sa...

Det har jag aldrig hört talas om tidigare? Fördomsfulla jag satte tex. Battlestar Galactica före Stargate bara för att den serien har mera framträdande starka kvinnor (Starbuck, Number Six, Laura Roslin). Och Doctor Who och Eureka är båda lite mera lättsamma sci-fi serier.

andros sa...

Men som sagt det är bara fördomar :)

Anonym sa...

& House tycker jag ses mest av kvinnor.. p.g.a. dr House charm. ;)

andros sa...

Hans charm? Ha ha... :P Grey's Anatomys 'Steamy' och 'Dreamy' lockar nog lite flera kvinnliga tittare än Dr. House skulle jag tro.

Ell sa...

Det märks att du inte läser slash, alltså. ;)

andros sa...

Nej du sådant har jag inte koll på, vem som spänner på vem i vems fantasi.

Men du menar alltså att House förekommer mera i slash än vad männen i Grey's gör? Eller är det du läser gränsöverskridande, serier emellan? ;)

Ell sa...

House kan jag inte uttala mig om, men PERSONLIGEN föredrar jag en bitter, cynisk, sarkastisk man som helt klart ha en mer-än-vänskaplig relation till sin manliga kollega samt rumskompis, före någon av killarna i Grey's. ;P Det är för lätt att gilla såna killar! Men å andra sidan är jag inte rätt person att uttala mig om vad den kvinnliga befolkningen tycker om just det.

Däremot tror jag att det finns alldeles för mycket slash i Stargate-fandomen för att det ska bara vara killar som gillar den. Som en kompis sa "det är bara snygga killar och explosioner överallt, jag förstår inte vad killar för ut av att titta på det". ;P

Och hej här skriver vi långt. :P Jag gillar din blogg iaf!

andros sa...

Well... jag har helt enkelt valt bort att tänka i "slash banor" sedan jag för första gången insåg vad det handlade om för ett par år sedan. Nu kommer allt upp till ytan igen... usch. Vad jag trodde var en fanfiction lagd i Star Trek universumet var i själva verket något helt annat :S

Men som man föredrar jag femslash. Buffy och vampyrerna. ;)

Vilken serie har mest slash potential då? Stargate SG-1 eller Stargate Atlantis?

Kul att du gillar min blogg!

Ell sa...

Haha, jag lider med dig! Man får se upp med vad man läser ibland.

Jag förstår logiken. Har aldrig varit ett fan av Buffy dock. ;P

Lätt Atlantis! McKay är som gjord för att slashas med folk, så enkelt är det bara!

andros sa...

Ha ha... McKay. Jag är inte den att bedömma om det är rätt eller inte men okej då. :)

Nog om Slash. Jag antar att även du är nyfiken på nya serien "Stargate Universe" och filmerna "Stargate The Ark of Truth" och "Stargate Continuum"?

Ell sa...

Oh, ja, klart jag är! Det jag mest är inne på i filmerna är ju om Jack och Sam kommer få varandra, för gör de inte det... tja, då blir jag väldigt arg helt enkelt.

Men ny serie vet jag inte, det känns som att det kommer bli svårt att göra något lika bra som Atlantis, och man vill ju inte titta på nåt som är sämre än det som finns, liksom.

andros sa...

Kärlekshistorier klarar jag mig utan i Stargate serien faktiskt ;)

Nästa serie skall visst handla om den nionde symbolen på star gaten. Det öppnar ju upp helt nya världar. Kanske någon ras som fanns innan "The Ancient" eller något ännu bätte!