tisdag 9 oktober 2007

Dålig smak™

Jag läste Fredrik Virtanens krönika Sorgligt få vill titta på bra tv och jag kan bara hålla med. Folk i allmänhet verkar vara nöjda med "kött-sås-och-potatis-tv". Hur skall man annars kunna förklara att "Svensson, Svensson" (1,36 miljoner), "Doobidoo" (1,35 miljoner) och "Niklas mat" (0,88 miljoner) får bättre tittarsiffror än vad "Studio 60 on the Sunset Strip" får?

Det är lika skrämmande siffror på SVT2. Topp tio listan är utan både "The Wire" och "Sopranos" men tre avsnitt av "Gokväll" halkar in. TV4 är inte mycket bättre. Nyskapande "House" och "Heroes" är inte med på topp 10 listan. Men trötta under bältet humorprogrammet "Parlamentet" finns där. TV3:s "The Riches" och "Shark" är inte med.

Kanal 5 får godkänt av mig, alla toppserier som "Desperate Housewives", "Grey's Anatomy", "CSI" mfl är med. TV6 tittarna har alla drabbats av kollektiv härdsmälta "Dexter" är inte med! Det är precis åt helvete. Jag har lätt med "Dexter" på en topp tre lista över det bästa som går på tv just nu. Jag kan nästan stå ut med att "Eureka" och "Stargate Atlantis" inte är med på listan, nästan, "Cops" och "Miami INC" letar sig in där istället. Då stiger blodtrycket lite.

Hela detta resonemang skall självklart silas genom ett gigantiskt smaken är som baken filter. Detta är vad jag tycker. Och visst spelar det in att ett par toppserier ("Dexter", "The Wire") inte har den allra bästa sändingstiden. Och att dagens unga laddar ned de allra senast avsnitten av sina favoritserier och inte vill förlita sig på att någon kanal köper in serien om ett halvår eller så.

Jag predikar för döva öron, jag vet. För jag vet att ni kära läsare ni har bra smak och detta inlägg når inte ut till alla som skulle behöva se över sina tv-tittar vanor och vidga sina vyer utöver den 13:de Beck filmen som går på söndagskvällen för femtioelfte gången.

(Källa: MMS vecka 40)

2 kommentarer:

Anonym sa...

En spontan förklaring (utan att tänka på kvalitet) kan vara sändningstiden. "Svensson, Svensson" "Doobidoo" och "Niklas mat" är schemalagda till 20-tiden på helgen resp. torsdagar, medan "Studio 60" ät tablå-lagd 22 på onsdagar. Antar att liknande förhållanden gäller "Gokväll" och "The Wire".

andros sa...

Ja jag tog upp det i inlägget att serier som The Wire och Dexter har sena sändningstider. Men jag reflekterade inte så mycket över att de populära serierna har bättre sändingstider.

Men jag tycker ändå att förvånansvärt många serier som går vid åtta-niotiden på kvällen är alldeles för underrepresenterade tittarsiffremässigt. Vilket jag tycker är synd.