onsdag 10 oktober 2007

Mera om tv14 och tankar om tv-tidningar i allmänhet

-Aftonbladet eller Expressen? Som tobakshandlaren frågade Gösta Ekman i en sketch. Jag kommer inte ihåg hur han till slut valde, om han valde någon tidning överhuvudtaget, jag vet i alla fall att jag valde Aftonbladet. Tanken på att kånka hem en hel hög med tidningar bara för att få läsa nya tv14 blev för mycket.

Olle Lidblom dömmer ut Expressens nya tv-tidnings satsning i en intervju på resume.se och tv-tidningar i allmänhet. Det är nätet som gäller. Jag håller absolut inte med. Visst hänger jag en del på tv.nu, tvinfo.se och allt vad de heter. Men en rejäl tv-tidning finns det inget som slår.

Jag har inte min dator påknäppt för jämnan och jag skulle inte kunna tänka mig att slå på den bara för att få reda på vad det är på tv, min tv är inte i samma rum som min dator för den delen. Skriva ut tablåer är heller inte tänkbart. Enda sättet för mig att använda en dator fullt ut för att se vad det är på tv vore att skaffa en laptop. Men en tv-tidning för 15.000 känns lite i överkant.

Text-tv är heller inget vidare när inte alla kanaler finns att tillgå på ett och samma ställe. Bli tipsad av en SMS-tjänst skulle bli alldeles för omständigt. Integrerade tv-tablå tjänster i digitalboxar har fortfarande inte nått sin potential.

Nej kan man sin tv-tidning finns det enligt mig inget som slår det när det gäller att hitta sina favoritprogram eller kanaler fortast möjligt. Möjligtvis om man på något sätt kunde ladda ned den senaste tablån rätt in i hjärnan. Då skulle jag kunna tänka mig att överge mina kära tv-tidningar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Då har du inte testat nya mobil.tvplaneten.se

andros sa...

Om jag skall knappra på en mobil kan jag lika gärna titta vad det är på tv i den Integrerade tv-tablån som finns i digitalboxen.

Även om just mobil.tvplaneten.se är bland de bättre tv-tablå tjänsterna som finns att tillgå smidigt och enkelt på mobilen.