fredag 1 februari 2008

TV-krönika: 1 februari 2008

* Gårdagens mest intressanta program var nog J.K Rowlings magiska år där vi fick följa författaren till "Harry Potter" böckerna under ett år. Blandannat en snyfthistoria när hon besökta lägenheten där hon skrev klart sin första "Harry Potter" bok, ett planeringsmöte för den kommande nöjesparke och släppet av den sista boken. Somen liten sidnotis... Hon förnekade visst att hon är god för 480 miljoner £ (7,6 miljarder kr.). Bah! Jag litar nog mera på Forbes.

* Gordon Ramsey och hans Gordons kitchen nightmare var verkligen efterlängtad. Och hans första projekt var något att bita i: Peters Italienska restaurang "Peter's". Gordon får ursäkta sig men den största skitstöveln var inte han utan ägaren Peter som levde sitt liv om en maffiaboss i sus och dus. Men han fick ordning på den restaurangen också - jag hade inte väntat mig något annat.

* Östgöte som jag är (gudskelov) läser jag "Corren" varje dag. Och i onsdagens tv-krönika: "Dags för nya kanaler" skrev Tobias Pettersson något som fick mig att skratta rätt ut. Han refererade till Claes Elfsberg som Claes "Glasbordet"Elfsberg. Ungefär 99,9% av alla "Correns" läsare har ingen aning om vad han menar med glasbordet och det ihärdiga ryktet som vägrar att släppa honom. Vet inte du det heller? Goggla fram det och inse hur bizzart det är att skriva om det i en stor morgontidning och komma undan med det!

* Den brittiska komediserien Spoons som gick på TV4 efter Californication var inget annat än en sämre kopia på den lysande serien Couplings.

* Premiären 30 Rock (TV4+ 21:00) missar ni inte ikväll hoppas jag? Annars rekomenderar jag som vanligt Brotherhood på SVT2. Jag blev väldigt glad när jag såg att Hjälp! skulle komma tilbaka nu idag fredag. Men nu känner jag bara obehag inför säsongsstarten av denna serie, FILLIPPA FUCKING BARK skall vara med!! Nej å nej... varför? :(...

* lost s04e01 ahh...

4 kommentarer:

Anonym sa...

trevlig blogg!

andros sa...

Tack!

Swedish Cottage Mafia sa...

Såg dokumentären om JK Rowlings.. alltså den där lägenheten hon bodde i.. typ 4 rum och såg rätt okej ut ändå och hon betedde sig som om hon levde som Oliver Twist på den tiden? :> "Boohoo, we had to live with only basic cable and a limited number of DSL providers.. but I survived!"

andros sa...

johan n.:

Ja det var inget större fel på den lägenheten. Det är väl mest så en lägenhet ser ut i England om man inte har så mycket pengar att röra sig med.

Lite gnällig var hon nog allt :P