torsdag 7 februari 2008

Miljöpolicy?

Det är egentligen svårt att säga något ont om American Choppers och American Hotrods. Jag har en såkallad "hatkärlek" till båda serierna. Jag älskar att hata hur stor skitstövel Paul Senior och Duane Mayer i American Choppers(AC) respektive American Hotrods(AH) är. Jag älskar att hata "klassens clown" Lee(AH) och Mikey(AC) och jag älskar att hata den ibland lite väl uppskruvade stämmingen som råder på verkstadsgolvet.


Men de brister på en punkt som de även har gemensamt med ungefär 90% av alla motorrelaterade program på Discovery. Miljötänkandet är i princip noll. Jag är ingen direkt "trädkramare", jag använder mitt sunda förnuft - och det säger att något är väldigt fel.
I nio fall av tio är det alltid den största motorn som skall användas i bilen/choppern och i det tionde fallet trimmas motorn istället. Inga katalysatorer, inga alternativa bränslen, inga bränslesnåla motorer - optimerad bränsleinsprutning för att det skall gå så fort som möjligt inte för att det skall bli så bränslesnål som möjligt. Listan kan säkert göras mycket längre. Visst det kanske mullrar skönt när man hör en stor V8 - men den känslan försvinner fort när man ser fullvuxna karlar (beställarna) som nästan gråter när de ser den bränsleslukande besten varvas upp för första gången och de minns tillbaka till back then när livet var lite lättare och alla bilar som drog under 2 liter milen var lite fjolliga.

Men det ser inte helt hopplöst ut. American Choppers avtäckte nyligen sin "E85 Chopper". Och man skall vara glad åt det lilla.

Inga kommentarer: