söndag 27 december 2009

00-talets bästa tv-serier: Plats 10-6

10. BATTLESTAR GALACTICA

När? 2004-2009
Var? Sci Fi

"Battlestar Galactica" (BSG) satte scifi-genren på kartan igen och det var välbehövligt. Från att ha varit en kultserie i mängden i början av 1980-talet fick BSG en nytändning i och med miniserien som hade premiär under 2003.

Det som fick mig att fastna för BSG var att handlingen inte kändes allt för avlägsen, människans teknikhets slog tillbaka likt det som hände både i "Terminator" och "Matrix" men med den stora skillnaden var att istället för att försöka slå tillbaka med mera tekniska lösningar tog de överlevande från Caprica ett steg tillbaka för att inte bli upptäckta av de mera avancerade Cylonerna.

Persongalleriet är ett kapitel för sig, kvinnovis. Starbuck blev ett aktat namn och nämns numera tillsammans med Ellen Ripley och Sarah Connor i kategorin kick-ass brudar som inte tar skit. Och vi har även presidenten Laura Roslin, Cylonen Number Six, Sharon mfl. Men vi får inte glömma bort männen heller, som fick stå lite i skymundan till förmån för alla starka kvinnoroller, far och son Adama och sist men inte minst Dr. Gaius Baltar.

Vi kan se efterdyningarna från BSG succé än i dag. Vi har en del sci-fi serier som har gått från att vara töntiga till att välja ett annat lite mera vuxet spår. "Doctor Who" och "Stargate Universe" är två exempel och det finns säkert flera.


9. FAMILY GUY

När? 1999-
Var? Fox

"Family Guy" är det jag alltid intalade mig (och hoppades på) vad "Simpsons" skulle visa sig vara men aldrig riktigt blev. En väldigt fräck samtidssyn av en amerikansk average-Joe familj. Där "Simpsons" oftast inte går längre än till en viss gräns lägger "Family Guy" oftast in ytterliggare en växel och tar skämtet längre och lägger av precis i rätt tillfälle. I bästa fall.

Ibland känns det som om denna serie är enbart skapad för att underhålla just mig. Jag blir helt lyrisk när jag ytterliggare en gång ser det stående skämtet där (oftast) Peter slår i benet sätter sig ned på marken och drar efter luft: Ssschh-aaaah, ssschh-aaaah, ssschh-aaaah, ssschh-aaaah, ssschh-aaaah, ssschh-aaaah - och håller på så, lite för länge.

Samhällskritiken är ett kapitel för sig. Seth MacFarlanes, geniet bakom serien, stöd för demokraterna syns i väldigt många skämt vilket han till och med har råkat illa ut för. Vem minns tillexempel inte det tredje avsnittet i den sjunde säsongen, Road to Germany, när Stewie, Brian och Mort åker tillbaka till andrevärldskrigets Europa och upptäcker en McCain-Palin pin på sina nazistuniformer?

Tyvärr gillar jag varken "American Dad" eller "The Cleveland Show" - jag skulle vilja säga att genialiteten i Seths humor har sitt ursprung i familjen Griffin, tar man bort dem försvinner allt det roliga.


8. DEADWOOD

När? 2004-2006
Var? HBO

Ett serie som allt som oftast nämns i sammanhang som en av de absolut bästa serierna under de senaste 10-åren. Vilket är fel. "Deadwood" skall mer än ofta nämnas som en av de absolut bästa serierna under de senaste 10-åren.

Persongalleriet är väldigt spännande med Ian McShane i topp i rollen som Al Swearengen och på god andra plats storkäftade Calamity Jane spelad av Robin Weigert. Timothy Olyphants lite buttra tolking av Seth Bullock funkar också. Annars är denna serie mest känt för det överdrivna svärandet och sannitära olägenheter. Allt och alla var en supande cocksucker som hade käkat av Mr. Wus grisar uppfödda på människokött.

Persongalleriet är värt ett par rader till. För "Deadwood" lyckades klämma in nästa alla kända namn man kan tänka sig från back then. Utöver Calamity Jane, Al Swearegen och Seth Bullock såg vi även Wyatt Earp, Sol Star, Charlie Utter mfl, alla mer eller mindre kända namn från den tidsåldern.

Jag hade hoppats på ett uppsving för västern-genren i och med "Deadwood". Just denna genren har ett starkt förflutet när det gäller att producera odödliga klassiker så varför är det inte flera som hänger på?


7. DEXTER

När? 2006-
Var? Showtime

Ett par punkter:

-Michael C. Hall gjorde seriemördaren sexig igen. Eller igen och igen, seriemördare har aldrig varit sexiga när jag tänker efter. Han gav i alla fall ett nytt ansikte åt den snälla mördaren som vill göra rätt för sig. Typ.

-Alla snackar om att "Mad Men" skall vara en snygg serien men ett blodstänkt nutida Miami tilltalar mig mera än 1960-talets New York.

-Jag blir alltid hungrig när jag ser introt hur är det med er?

-Jag avskyr Debra Morgan. Hennes beteende skulle passa bättre in som Dexters 14-åriga lillebror än hans ett par år yngre syster. Obstinat, fräck i käften och uppstudsig *brrr* Hon vill vara en i killgänget men misslyckas kapitalt med det.

-Hur var det nu igen? Säsong ett var bäst tvåan var ok, trean inget vidare och nuvarande säsong fyra bättre än säsong tre - ungefär lika bra som säsong två - men fortfarande en bit efter säsong ett?

Säsongerna ja, "Dexter" har var lite för ojämn emellanåt. Och det beror mycket på i vilket tillstånd som Dexter befinner sig i. Gränserna säsong från säsong är alldeles för skarpa. I säsong 1 var han en kallhamrad noggrann mördare för att sedan vända på en femöring till säsong 2 och bli nervös och stirrig för att sedan till säsong 3 bli slarvig och göra misstag. Vissa kanske tycker att det är bra men jag ser Dexter som den han var i säsong 1. Det är så han skall vara.


6. ENTOURAGE

När? 2004-
Var? HBO

Jag blir nästan lite sur när folk säger att ”Entourage” är den manliga motsvarigheten på ”Sex and the City”, när i alla fall jag tycker att ”Entourage” är överlägset mycket bättre. Men jag antar att det har att göra med manligt och kvinnligt som med så mycket annat.

Annars är ”Entourage” främst Drama och Aris serie men jag tycker ändå att både Turtle och Vincents karaktärer är tillräckligt mångfacetterade för att inte glömmas bort helt. Men som så många andra har jag lite svårt för E. Och jag kan än idag inte förstå hur Kevin Connely lyckades knip en nominering till en Emmy 2009 tillsammans med storheter som Steve Carell, David Duchovny, Tony Shalhoub och Alec Baldwin.

Än så länge är vi upp i 6 säsonger av ”Entourage” och det är hintat av producenten Mark Wahlberg själv att det kan bli två säsonger till plus en eventuell tv-film innan denna serie läggs ned. Och det är ungefär så långt som jag tycker att denna serie håller för innan det blir tröttsamt.


Imorgon: Plats 5-4


00-talets bästa tv-serier: Plats 100-91
00-talets bästa tv-serier: Plats 90-81
00-talets bästa tv-serier: Plats 80-71
00-talets bästa tv-serier: Plats 70-61
00-talets bästa tv-serier: Plats 60-51
00-talets bästa tv-serier: Plats 50-41
00-talets bästa tv-serier: Plats 40-31
00-talets bästa tv-serier: Plats 30-21
00-talets bästa tv-serier: Plats 20-11

2 kommentarer:

Markus Wallgren sa...

Smaken är ju verkligen som baken.. men detta är jobbigt att läsa.. Entourage är den bästa serien i din 10-6 tycker jag.. men den går nog aldrig in på min topp 20 även om jag älskar den serien..

/Markus på seriebloggen
http://serie.blog.se

andros sa...

Jobbigt att läsa?