onsdag 23 december 2009

00-talets bästa tv-serier: Plats 50-41

50. GREEK

När? 2007-
Var? ABC Family

Urtypen för den amerikanska highschool- collegegenren stora återtåg till rutan! Fraternies, keg parties, sorrorites, beer-bongs konstiga grekiska bokstäver... ja det finns mycket att vara lyrisk över här för alla oss som grät en skvätt när den här typen av komedi gick i graven i slutet av 1980-talet.

Men jag tycker att det är synd och skam att just ABC Family ligger bakom denna serie. De tenderar att vara lite för konservativa, lite för mycket "Sjunde Himlen" och lite för lite "Animal House". Men man kan inte få allt. Och jag nöjer mig gott och väl med de karaktärer som figurerar i denna serie.


49. CSI: MIAMI

När? 2002-
Var? CBS

Det är väldigt lätt att avfärda ”CSI: Miami” om man är på det humöret (tramsig). Hela David Carusos uppenbarelse är något utöver det extra. Hur tänker karln egentligen? Har han ingen som helst självdistans? Är han inte medveten om hur han framställer sig själv?

Som sagt det är väldigt lätt av att avfärda ”CSI: Miami” men det skall man absolut inte göra för denna serie smäller självaste originalet ”CSI” på fingrarna emellanåt. Miami känns lite mera sexigt än vad Las Vegas gör och betydligt mera exotiskt än vad New York är.
”CSI: Miami” har även lyckats med att undvika större skandaler (CSI - Gary Dourdan (Warrick Brown) drogskandal) och stora avhopp (CSI – William Petersen (Gil Grissom)).

Och alla fans av denna serie har kunnat avnjuta mellan 20-24 avsnitt varje säsong sedan starten 2002 endast originalet ”CSI” ”24” och ett par serier till har kunnat mäkta med ett såpass högt tempo – och det är bara att tacka och ta emot.


48. ROME

När? 2005-2007
Var? HBO

Sex, våld och blod - aldrig har väl Rom varit så vackert? "Rome" är verkligen en mastodont-serie i dess rätta form. Visst kan man kalla flertalet av de största produktionerna på HBO som mastodont-serier, men jag tycker att de gamla grekerna har ensamrätt på det ordet. Det skall vara lagerkransar, krulliga frisyrer gladiator-spel, ja allt som hör till.

Historien är engagerande och ibland känns det nästa som en bakom kulisserna dokumentär för någon större Hollywood-produktion. Skillnad är att vi får se både filmen och vad som händer före och efter inspelningarna har avslutats.

Men jag kan tycka att vissa av sex- och våldsscenerna känns känns malplacerade ibland. Bara ditlagda eller utdragna för att skapa rubriker.


47. CARNIVÀLE

När? 2003-2005
Var? HBO

Jag fick aldrig riktigt grepp om "Carnivále" och jag förstår än i dag inte riktigt alla turer som denna serie tog. Men istället för att oroa mig över handlingen drogs jag istället med i den fantastiska miljön som 1930-talets depressionsfyllda dammiga USA stod för.

"Carnivále" är en modern tappning på dåtidens freakshow där varje nummer - eller i detta fallet avsnitt - visar något nytt spännande som man häpnar över.


46. THE TUDORS

När? 2007
Var? Showtime

Egentligen var Henry VIII ful som stryk, han ramlade ner från fulträdet och slog i varenda gren på vägen ner. Jonathan Ryhs ramlade ner från snyggträdet undvek varenda gren och landade mjukt. Men hade denna serier blivit lika populär om det hade varit någon mera porträttlik i rollen som Henry VIII? Troligtvis inte.

Ja detta var bara ett litet sidospår, denna serie är för bra för att nagelfaras på detta sätt.
Rakt igenom är det stabila rollprestationer från det äldre gardet med pondus Peter O¨Toole, Max von Sydow och Sam Neill i spetsen. Och aldrig har väl denna sexladdade historia känts så aktuell som i dessa tider? Svek, bisexualitet och älskarinnor allt inlindat i mörka murriga slott och haktappande vyer över de Brittiska vidderna.


45. DOCTOR WHO

När? 2005- (1963-)
Var? BBC One

"Doctor Who" sändes oavbrutet mellan 1963-1989 men sedan tog det stopp, förutom en tv-film 1996. Även om det var en klassiker och klassiker brukar vara svårdödade var det en välbehövlig paus mellan åren 1989 och 2005. Jag har inte sett så väldigt många avsnitt från just de åren men de jag har sett under slutet av 1980-talet känns väldigt kackiga, mera hjärta än hjärna.

I och med nystarten är både hjärtat och hjärnan med och det finns nog ingen Doktor som är så förknippade med Doctor Who som just doktor nio och tio, Cristopher Ecclestone och David Tennant. men allt är fortfarande som förr både gamla och nya fans gillar denna nyversionen av en gammal klassiker. En Tardis är ju alltid en tardis oavsett om vi prata om 60-talet eller 00-talet.


44. DARK ANGEL

När? 2000-2002
Var? Fox

På sin tid en av de mest kostsamma produktionerna som dessutom backades upp av ingen mindre än James Cameron – och det kändes som om det bara var jag som tittade på detta. Innan jag insåg vilken stor kultkrets som växte upp kring denna serie. Och jag sällar mig gärna till denna skara för jag är väldigt svag för den här typen av tv-serier. Samhället håller på att rämna och mystiska experiment löper amok med Jessica Alba i spetsen som kattkvinnan Max. Det är alldeles för få kattkvinnor i tv-rutan.

Jag har egentligen bara en invändning mot denna tv-serie, ibland blev det lite väl mycket manshat och pungsparkar från Max sida, att sätta det patriarkala sexistiska manssamhället på plats hade jag klarat mig utan. Kvinnor kan vara starka utan att skryta över hur långt upp i halsen de kan sparka ett par testiklar.


43. EPITAFIOS

När? 2004-
Var? HBO

Det känns som om det var jag och ett tjugotal till i Sverige som tittade på denna serie när den sändes i SVT för drygt två år sedan. Jag vet inte hur många gånger jag puffade för denna Argentinska serie som handlar om en avdankad polis, Renzo Márquez, som återanställs efter mycket om och men när en misslyckad mördare skall hämnas på en grupp människor som satte käppar i hjulet för honom.

Två saker minns jag extra mycket från denna serie: Tycker ni att de röker mycket i "Mad Men"? Då har ni inte sett hur extremt mycket de bollmar i "Epitafios" och då skiljer det ändå 40-års upplysning om hur farlig rökningen är. Och att jag fick det svart på vitt att Sydamerika är det psykiatriker-tätaste världsdelen inte Nordamerika. Psykitatriker har en väldigt central roll i "Epitafios".

Och ni missade väl inte att säsong två hade premiär i våras efter en tids uppehåll?


42. THE WEST WING

När? 1999-2006
Var? NBC

"The West Wing" är verkligen unik på flera sätt. Det är en smart serie om ett tråkigt ämne (politik) som gick hem hos den breda massa. Det ser man inte ofta eller rättare sagt aldrig.
Man visste aldrig var man hade "The West Wing" på grund av dess träffsäkerhet, allt var verkligen perfekt in i minsta detalj. Och jag tror att denna tv-serie var väldigt lärorik för average-Joe (och för alla andra runt om i världen) om hur jobbet i Vita huset går till.
Och hur nära var tv-serien sanningen? Detta citat säger väl allt?

I finally made it to the Bush White House as a presidential speechwriter. But it was not at all what I envisioned. It was less like Aaron Sorkin's The West Wing and more like The Office.

LÄNK


41. ASHES TO ASHES

När? 2008-2009
Var? BBC One

Nog för att jag gillar 80-talet bättre än 70-talet (ja jag hintar om att "Life on Mars" finns på en mera framstående plats än "Ashes to Ashes") men det blir inte mera än en 41-plats. Greppet med flummig tidsresa som är löst sammansatt med den förra tidsresan som gjordes funkar bättre som en engångsföreteelse.

"Ashes to Ashes" är en serie för alla oss som inte kan få nog av Gene Hunts cynismer och one-liners: "How many birds does it take to change a lightbulb? Two. One too ran around screaming what do I do! And one to shag the electrician."

Annars är greppet med en kvinnlig detektiv i en manlig 80-tals miljö mera intressant än Sam Tylers nya sätt att utföra polisarbete i 1970-talets Manchester.


Imorgon: Plats 40-31

00-talets bästa tv-serier: Plats 100-91
00-talets bästa tv-serier: Plats 90-81
00-talets bästa tv-serier: Plats 80-71
00-talets bästa tv-serier: Plats 70-61
00-talets bästa tv-serier: Plats 60-51

Inga kommentarer: