onsdag 30 december 2009

00-talets bästa tv-serier: Plats 2

2. THE OFFICE

När? 2001-2003
Var? BBC Two

Jag var rätt klar med vilken tv-serie som skulle hamna på plats nr. 1 när jag började skriva på denna lista, men vilken tv-serie skulle hamna strax bakom? Utöver ettan på denna lista är det 7-8 stycken tv-serier av de 10 högsta placerade som är värdiga kandidater, men till slut följde jag ändå mitt hjärta.

"The Office" är den bästa komediserien under 00-talet och ja den är bättre än den amerikanska spin-offen. Mockumentären hade levt ett undanskymt liv ända sedan "Spinal Tap" slog igenom, blev hyllad för att sedan bli en film i mängden under mitten av 1980-talet. Den mockumentära stilen gör att "The Office" får en helt annan dimension än vad andra samtida komediserier har.

Vi får ingående följa hur ett liv kan se ut för någon som jobbar på ett vanligt kontor både off-kamera (i form av att kamerateamet smygfilmar vissa händelser), hemma-hos och med några små privata intervjuer om vad som försegår för just den utvalda personen framför kameran. Detta var ett grepp som jag verkligen uppskattade. Något tokigt hände i kontoret och så klipper de till ett avskilt rum där någon av de anställda med en eller ett par ord sammanställer det som hände på ett kvickt och fyndigt sätt.

Jag kan ju också passa på att nämna min favoritscen också. Det är den när Tim plågar Gareth genom att påpeka att han är en kuk. Your a cock! Your a cock! Your a cock! Senare på dagen ringer Gareths telefon och han tar fram den ur hölstret (hölstret!) och svara, varpå han ser irriterad ut lägger på lika fort. Och det blir uppenbart att det var Tim som ringde för att säga, just det, Your a cock!

Humor med mycket små medel som gott och väl räcker hela vägen fram.


Imorgon: Plats 1


00-talets bästa tv-serier: Plats 100-91
00-talets bästa tv-serier: Plats 90-81
00-talets bästa tv-serier: Plats 80-71
00-talets bästa tv-serier: Plats 70-61
00-talets bästa tv-serier: Plats 60-51
00-talets bästa tv-serier: Plats 50-41
00-talets bästa tv-serier: Plats 40-31
00-talets bästa tv-serier: Plats 30-21
00-talets bästa tv-serier: Plats 20-11
00-talets bästa tv-serier: Plats 10-6
00-talets bästa tv-serier: Plats 5-4
oo-talets bästa tv-serier: Plats 3

Inga kommentarer: