fredag 11 december 2009

Jullovsmorgon 1970-2008


Jag brukar inte vara blödig, inte ens när det gäller min älskade teve. Men jag måste erkänna att jag nästan får en klump i halsen när jag läser att SVT har bestämt sig för att lägga ned den mångåriga traditionen att visa barnprogram på morgnarna under julen i formatet "Jullovsmorgon".

Det var detta jag levde för i slutet av 1980-talet början av 1990-talet. Inte julkalendern utan jullovsmorgnarna. Jag har speciellt ett starkt minne från 1988-91 någon gång då jag firade jul hos mina morföräldrar i mörkaste norrland av att min mamma väckte mig, jag gick ner och blev serverad te (jag var aldrig mycket för sötsliskig Oboj när jag var yngre) och rostat bröd och satte mig framför jullovsmorgon och tittade på brittiska äventyrserier som typ Fem-böckerna/Narnia. Ett minne som jag kommer att bära med mig resten av livet.

Vem det var som höll i programmen var inte viktigt. Därför har jag ingen speciell relation till "Toffelhjältarna", "Tv-piraterna" (även om jag var lite för ung för att minnas dessa) och senare varianter utan det var just serierna som de visade som var det viktigaste.

Men nu är det alltså slut med detta. Och jag tror nog inte att kidsen bryr sig nämnvärt, bara vi nostalgiska 70, 80 och 90-talister som ser tillbaka på vår barndom och som kommer att förpesta vår barn om hur mycket bättre det var förr - för visst var det bättre förr?

Inga kommentarer: