fredag 18 december 2009

00-talets bästa tv-serier: Plats 90-81

90. CURB YOUR ENTHUSIASM

När? 2000-
Var? HBO

Hade "Seinfeld" varit med på denna lista hade den slagit "Curb Your Enthusiasm" med 85 placeringar eller så. Storheten i denna serie når inte ända fram till mig. Larry Davids "Seinfeld" 2.0 känns alldeles för verkligt och med alla konstiga förvecklingar blir det bara jobbigt. Jag måste ha burkskratt i bakgrunden för att bekräfta om något är roligt i denna serie. Och det säger mycket, eftersom att jag i vanliga fall hatar pålagt skratt.

Men det blir ändå en 90-plats och det inte enbart för att Larry David har lyckats samla ihop Jerry Seinfeld, Julia Louis-Dreyfus, Michael Richards och Jason Alexander till den kommande sjunde säsongen. Ibland drar även jag på smilbanden och jag kan inte ignorera denna serie helt och hållet. Det vore fel.


89. ARRESTED DEVELOPMENT

När? 2003-2006
Var? Fox

Bara en sådan sak som att Ron Howard är berättarrösten för denna serie. Va? Liksom... Det blir för mycket för min del, skämten känns väldigt akademiska. En humorserie gjorda av och till humorister. Excentriska karaktärer i lustiga kläder och med lustiga jobb och hobbys, tveksamma sexuella läggningar... ja listan kan göras lång

Men som med föregående placering det vore fel att inte ha med denna serie så den hamnar här på 89-plats


88. LAW & ORDER: SVU

När? 1999-
Var? NBC

Dick Wolfs skötebarn "Law & Order" har hitintills resulterat i hela åtta avknoppningar där just - föga förvånande - originalet från 1990 är bäst. Men eftersom att den serien inte kan kvala in på denna lista får vi nöja oss med minst lika bra "Law & Order: SVU" från 1999. En serie som under hela 00-talet har fått stå i skuggan av "CSI" och även original serien som fortfarande efter snart 20 år fortfarande syns i rutan.

Man kan tycka att just den här installationen är en i mängden men jag tycker ändå att den är tillräckligt bra för att hamna just här. Inte ängsligt hipp och nyskapande utan ett klassiskt upplägg som är väl genomfört ibland behövs det inte mera än så.


87. FARSCAPE

När? 1999-2003
Var? SyFy

"Farscape" är en av de tv-serierna som jag inte har sett överdrivet många avsnitt av men som jag vet är bra och som jag någon gång skall sätta mig ned och se igenom.

"Farscape" är inte som en vanlig sci-fi serie och att sätta en etikett på denna serie är svårt. Då är det lättare att bunta ihop den med en mängd andra sci-fi serier som nödvändigtvis inte behöver likna just "Farscape" men som ändå känns likvärdiga. "Red Dwarf" är en, "Lexx" är en annan och kanske även "Firefly", "Doctor Who" och "Babylon 5".

Ni ser de är inte alls likvärdiga men de nämns ändå i samma andetag.


86. THE NEW ADVENTURES OF OLD CHRISTINE

När? 2006-
Var? CBS

Det skulle dröja 8 år (1998-2006) innan någon i Seinfeld-gänget bröt den så kallade förbannelsen. Synd bara att Julia Louis-Dreyfus alltid spelar Julia Louis-Dreyfus. På samma sätt som man brukar säga att Nicholas Cage bara kan spela Nicholas Cage.
Men nu skall vi inte hacka alldeles för mycket på denna serie. Den är stabil som Dr. Alban skulle ha sagt.


85. RESCUE ME

När? 2004-2011
Var? FX networks

Detta är en typisk talkshow-serie. Jag tror nog att samtliga amerikanska talkshow-värdar blir helt lyriska när de får bjuder in Dennis Leary för att han skall berätta om den kommande säsongen av "Rescue me". Han och "Boston Legal":s James Spader.

Det har väl något att göra med att de är män i 45-50 års åldern som fick de coola skådisjobben som de (Letterman, Leno, O'Brien) bara kunde drömma om...

Men nog om detta. "Rescue me" är något så annorlunda som en polis-serie klädd i brandkläder. Vilket är väldigt befriande, för vem säger att de röda inte kan vara lika intressanta som de blå?



84. IN TREATMENT

När? 2008
Var? HBO

Paul Weston (Gabriel Byrne) i all ära - men jag tycker att de övriga skådespelarnas insattser är minst lika brilljanta. Weston behöver bara sitta i sin fåtölj och ställa kluriga följdfrågor medan Laura, Alex, Sophie, Amy, Jake och Gina (jag har bara sett den första säsongen) står för dramatiken lägger upp det på ett sådant sätt så att Weston bara kan lägga in bollen bakom en förvirrad målvakt.


83. FIREFLY

När? 2002
Var? Fox

"Firefly" nämns alltid som en kandidat till den bästa serien någonsin som bara fick en säsong och seriens skapare har ett större rykte än serien i sig själv. Det blir alltid farligt när detta händer. Serien i fråga kommer i kläm.

Men bortser man från detta är det en underbar serie som tyvärr inte fick det djupet den hade behövt med ytterliggare ett par säsonger i bagaget.


82. KYLE XY

När? 2006-2009
Var? ABC

Egentligen är detta alldeles för klämkäckt för min smak och när alla amerikanska helylle-klichéer radas upp en efter en, allvarliga sjukdomar (cancer), sexdebuten, tonåringar på drift, stränga föräldrar med värderingar som hintar på att de är trogna kristna. osv.

Men det var ändå något som jag fastnade för och det var Kyle själv. Konstig tonåring utan navel som är supersmart har mystiska krafter och får lära sig allt från början. Och så kan jag erkänna att är jag väldigt förtjust i Nicholas Lea, som nästa återupprepar sin roll som han gjorde i "Arkiv-X" där hans spelade den semi-onde Alex Krycek.


81. PSYCH

När? 2006
Var? USA Network

"Psych" > "Lie to me", "The Mentalist". När det gäller mindfuck program/tv-serier föredrar jag den lite lättsammare varianten. Som "Psych". Hade denna tv-serie varit en låt hade den varit trallvänlig pop som man blir glad av.

Denna serie har blivit dissad av många förståsigpåare men ibland vill jag bara dras med i en timme av en hyfsad historia som kanske är lite väl otrolig. Men vilken tv-serie är inte det i dagens tv-klimat?



Imorgon: Plats 80-71

00-talets bästa tv-serier: Plats 100-91

Inga kommentarer: