torsdag 31 december 2009

00-talets bästa tv-serier: Plats 1

1. SOPRANOS

När? 1999-2007
Var? HBO

Jag började med att skriva om tv-serie nr. 100, ”Attatchments”, för att sedan hoppa fram och tillbaka innan jag i och med detta skriver om den sista tv-serien på listan som är ingen minde än...

...”Sopranos”. Den absolut bästa tv-serien under 00-talet. Jag har svårt att tro att någon är förvånad över att just ”Sopranos” blev nr. 1. Upptakten är som gjuten för att den någon gång skall dyka upp på listan i och med att jag har inkluderat tv-serier från 1999.
”Sopranos” behöver igen närmare presentation – och jag vet inte riktigt vad jag skall skriva? Det känns som ett antiklimax.

Nåja.

”Sopranos” kan sammanfattas med en scen (som jag tyvärr inte har lyckats leta fram på youtube) som dyker upp i S06E13. Tony har precis bråkat med Bobby och sitter på bryggan vid sjön utanför stugan de har hyrt och brottas med sina inre demoner. Dels upptakten till varför de flydde ut till stugan i ett par dagar och det som hände i stugan mal i hans huvud (med reservation för att jag har blandat ihop avsnitten).

Man kan riktigt se hur hans frustration bara ökar och ökar där han sitter på sin stol på bryggan. Inga stora minspel eller yviga gester, ingen som blir whacked, inget supande på Bada Bing inga bråk med Carmela. Bara en man på sin stol. Det räcker så.

Jag slutar här och nu, för att sitta och rabbla upp minnesvärda avsnitt/scener blir bara långtråkigt hur bra de än må vara. Jag återkommer kanske framöver med en längre utläggning av ”Sopranos” men då måste jag nog se igenom alla avsnitten igen för det var ett tag sedan jag gjorde det.

Inom kort... topp-10 bästa tv-serier under 2009


00-talets bästa tv-serier: Plats 100-91
00-talets bästa tv-serier: Plats 90-81
00-talets bästa tv-serier: Plats 80-71
00-talets bästa tv-serier: Plats 70-61
00-talets bästa tv-serier: Plats 60-51
00-talets bästa tv-serier: Plats 50-41
00-talets bästa tv-serier: Plats 40-31
00-talets bästa tv-serier: Plats 30-21
00-talets bästa tv-serier: Plats 20-11
00-talets bästa tv-serier: Plats 10-6
00-talets bästa tv-serier: Plats 5-4
00-talets bästa tv-serier: Plats 3
00-talets bästa tv-serier: Plats 2

10 kommentarer:

Anna sa...

varför är inte the oc med på listan?

Anna Thunman Sköld sa...

Jag håller med dig, Fjärris. Hade vi tagit med serier som startade 1999 hade min privata lista sett helt annorlunda ut. Både Vita huset och Sopranos hade varit i topp fem. Och Sopranos hade vunnit.
Ser om den nu faktiskt. HUR BRA SOM HELST!!!

andros sa...

AnnaBanana: På långa vägar ingen favorit. OC hade nog hamnat på en 150-plats typ.

Gillade första säsongen men inte mera.

Anonym sa...

guild 2 manual http://jamalezra.t35.com/snayper-voinprizrak.html
nodvd devil may cry 4 http://jamalezra.t35.com/cat-5-4.html
игры для psp на русском http://jamalezra.t35.com/igri-jelezniy-chelovek.html
8 ядерный процессор http://jamalezra.t35.com/prohojdenie-igri-hitman-krovavie-dengi.html
коды на герои 3 http://jamalezra.t35.com/pri-ustanovke-windows-7-vidaet-cod-5.html

Anonym sa...

flowers for an october wedding Homes for sale flower mound tx
How to make flower vase different types of daisy flowers Flowers on a budget flower shops salt lake city
little flower church south bend

Anonym sa...

здорово!
партнерские программы магазинов =DD 9258

Anonym sa...

drinkable music box music for welcome to silent hill
celtic music festivals schedule usa studio 60 music harcourt brace world second grade music charley pride country music
poterfield country music wisconsin

Anonym sa...

What is accutane suicide zoloft or acne after using accutane and accutane for oily skin?
You can Buy Accutane Online in canada and usa cheap now.
A accutane results pictures.

Anonym sa...

Вот свежие киноленты что я нашла в сети из рабочих

Anonym sa...

missouri auto insurance You have to almost put your self in their shoes and anticipate what that type of person is going to discard or read. It is difficult but you give it an honest attempt you might get more responses than deletes. Jason , texas auto insurance