måndag 21 december 2009

00-talets bästa tv-serier: Plats 70-61

70. DESPERATE HOUSWIVES

När? 2004-
Var? ABC

Ungefär samtidigt som Teri Hatchers ansikte hoppade 5-år tillbaka i tiden och serien gjorde det omvända slutade jag att titta på den. Jag hade i och för sig följt den sporadiskt fram tills dess men jag såg att bäst före datumet hade passerat.

Men nu har "Desperate Housewives" fått en nytänding i och med att Drea de Matteo har hoppat på serien från säsong 6. Och plötsligt blir livet på Wisteria Lane intressant igen.


69. TELL ME YOU LOVE ME

När? 2007-2008
Var? HBO

År 2008 nåddes toppen under detta årtionde för hur mycket snusk och sex som en vanlig tv-tittare står ut med innan man känner en viss uppgivenhet. Jag pratar såklart om "Tell me you love me" och det är just därför denna serie bara fick 10 avsnitt. Men dessa avsnitt var från och till lysande, kanske mest för att det var så pass kontroversiellt.

Alla hade sex och kroppsvätskor utbyttes både nu och då med både ung som gammal. Serie kretsade kring en sexterapeut bör väl också nämnas.


68. SECRET DIARY OF A CALL GIRL

När? 2007-
Var? ITV2

Jag har alltid varit väldigt förtjust i Billie Piper och jag kunde inte annat än att bli överlycklig då jag fick reda på att hon skulle ikläda sig rollen eskortflickan Belle. Jag var alldeles för ung när Julia Roberts blev förförd av Richard Gere i "Pretty Woman" så jag kan inte riktigt relatera till den så här i efterhand när jag har blivit äldre.

"Pretty Women" ja... jag tycker att "The secret diary of a callgirl" känns mera äkta och ger ett mera trovärdigt intryck i hur sexbranschen ser ut. Även om allt är relativt.

Och det gör ju inget att en annan favorit är med i denna serie, Iddo Goldberg, från "Attachments" (plats #100 på listan), som spelar Hannah - som hon egentligen heter i serien, Belle är bara hennes eskortnamn - fd- pojkvän och nuvarande vän.

67. THE IT CROWD

När? 2006-
Var? Channel 4

Jag var fast redan efter det underbara 8-bit aktiga introt. Sedan var jag riktigt fast efter att ha stiftat bekantskap med alla underbara karaktärer. Roy, Moss, Denholm Reynholm och Richmond Avenal som efter att ah tagit sitt livs beslut – att bli en goth – numera bor i en källarskrubb vägg i vägg med it-supporten.

Och glöm inte att ringa 01189998819991197253 om ni råkar ut för någon olycka!


66. MODERN FAMILY

När? 2009-
Var? ABC

Styva halv-plastlåtsassyskon som är ett par år yngre än vad du själv är skulle utan problem kunna vara din farbror eller var det tvärtom? Rörigt i praktiken med ett lysande upplägg för en tv-serie!

"Modern Family" består av tre familjer som hör samman på följande sätt:

-Patriarken Jay pritchett med sin unga och skitsnygga latino-hustru Gloria Delgado-Pritchett och hennes son (en av de skönaste kidsen under hela 2009!)

- Jays dotter med hennes otaktiska man och tre barn.

- Och Jays son tillsammans med maken Cameron och deras adoptivdotter.

Jag vet inte riktigt vad jag älskar mest i denna serie. Själv är jag väldigt förtjust i Phil Dunphy, make till Jays dotter, han är så härligt ängslig och obekväm i sin roll som tvåbarnsfar. Cameron och Mitchell är tevens härligaste bögpar sedan Brian och Steve i "The Sarah Silverman program".


65. SCRUBS

När? 2001-
Var? NBC (2001-2008) ABC (2009-)

Manusförfattarstrejken 2008 är - som det ser ut nu - dödsstöten för "Scrubs". Kanalbyte från NBC till ABC. Tittarsiffrorna var inte de de en gång har varit. Många av seriens stjärnor tvekar till att fortsätta.

Men de håller ändå ihop för ytterliggare en säsong. Och vinnarna är vi tittare som vill se ytterliggare ett par avsnitt med J.D, Elliot, Turk och de andra. För att byta ut nästa hela ensemblen och förvänta sig lika lysande stjärnor och krattigt ökade tittarsiffror är mera sällsynt att en spin-off lyckas.


64. COMMUNITY

När? 2008-
Var? NBC

Första gången jag hörde talas om "Community" var en artikel i Aftonbladet i och med Chevy Chase medverkan i "Hjälp!". Det var något i stil med vilka andra projekt han hade på gång - jag vill minnas att det var ett par stycken - och sedan dess har det legat och grott någonstans bak i huvudet och näst intill fallit i glömska.

Även om just Chevy Chase inte är den roligaste i "Community" var det hans medverkan som fick mig att börja se på denna serie. Men den stora stjärnan är Señor Chang den nitiska spanskaläraren spelad av Ken "Dr. Ken" Chang som inte tar någon skit och som är på gränsen till explodera, hela tiden. Jag hoppas att får ta mera plats de kommande säsongerna av "Community" Och ja. jag är övertygad om att vi får se en fortsättning av denna serie.


63. GLEE

När? 2009-
Var? Fox

Jag har inte varit så kluven till en series popularitet sen... ja, aldrig?
Å ena sidan vill jag att "Glee" skall få en stor fanbase så att vi åtminstone får en säsong till eller två.

Å andra sidan är "Glee" på gränsen till att vara för smart för sitt eget bästa. Hade skämten skruvats ett litet snäpp till hade jag älskat denna serie sönder och samman men då hade de stora tittarsiffrorna uteblivit. Det är jag nästan säker på.

Vad vill jag ha sagt med detta då? Jag vill att "Glee" skall vara min serie. En serie som jag brinner för. Och när jag väl tipsar om denna serie så vet jag precis vilka som kommer att gilla den. Och de kommer i sin tur att vårda denna serie ömt och bli upprörda när det pratas om nedläggning.

Som det ser ut nu är "Glee" större än livet själv ( ja i alla fall i tv-sammanhang) och avhandlas till och med i kvällstidningarnas Kulturdelar. Jag skulle hellre ha sett lyriska krönikor om "Glee" på inofficiella fansidor som har ett par tusen följare. Men det är bara min åsikt.


62. GOSSIP GIRL

När? 2007-
Var? The CW

Även om jag föredrar "Supernatural" så måste även jag erkänna att "Gossip Girl" är den överlägset största succén som CW har haft. Någonsin. Och man kan tycka att denna serie faller i samma fack som alla andra dekadenta tonårs-serier under de senaste åren men "Gossip girl" har det lilla extra.

Alla är skitsnygga, ingen är ohälsosamt pinnsmala, skådespelarna är inte 10 år äldre än deras alteregon i tv-serien, deras klädstil har influerat en helt ny generation - även jag som är nöjd om jag får på mig tröjan på rätt håll på morgonen kan förstå att Blair Waldorf, ännu hellre hennes klädstil har blivit så framgångsrik.

Och även om jag är sugen på att få veta vem som är mamman i "How I meet your mother" är jag mera nyfiken på vem som ligger bakom signaturen XOXO.


61. CHUCK

När? 2007-
Var? NBC

"Chuck" är en väldigt snäll serie som hela tiden ligger och väger på gränsen till om den skall få ytterliggare säsong eller inte. Men den får alltid ytterliggare en chans.

Premissen för serien är mera fånig än utförandet. Att få hela CIA:s databas nedladdad i huvudet i bästa Johnny Mnemonic-stil är det märkligaste som egentligen händer. Ser man inte längre bort än just premissen för serien kan man lätt tro att det är en serie som uteslutande avhandlar sc-fi. Men det gör den ju inte. Lite kärlek, snubbelhumor, sköna karaktärer. Det är som sagt snällt.



Imorgon: Plats 60-51

00-talets bästa tv-serier: Plats 100-91
00-talets bästa tv-serier: Plats 90-81
00-talets bästa tv-serier: Plats 80-71

2 kommentarer:

Stekspaden sa...

En liten petitess bara:
Phil och Claire i Modern Family har TRE barn; två döttrar och en son.

andros sa...

Ja det kan nog stämma, det blev lite för mycket att hålla reda på..