torsdag 24 december 2009

00-talets bästa tv-serier: Plats 40-31

40. CSI

När? 2000-
Var? CBS

En av denna listas stora giganter som omformade allt vad polisserier heter. Polisserier har alltid varit populära men de har i stort sett varit likadana under de senaste 40-50 åren:

1. Vi ser upptakten till brottet ur brottslingens och/eller offrets ögon.
2. Polisen kommer till brottsplatsen, eventuella vittnen förhörs och det tas fingeravtryck och på sin höjd kollar de efter andra spår.
3. Klipp till polisstationen där det grubblas en stund innan de ger sig ut på jakt.
4. Brottslingen tas till fånga.

"CSI" tar kanske inte alltid men ofta avstamp i och omkring punkt 2-3. Det är där som allt krut läggs. "CSI" har även utvecklat sitt bildspråk under åren med hjälp av CGI och specialeffekter, det är ofta inzomningar ända in på röntgen-nivå för att visa hur ett dödande skott gick till i realtid.

Mycket av "CSI":s succé måste även tillfalla William Petersen i rollen som Gil Grissom. Han känns lagom sympatisk och passar som handen i handsken.


39 EXTRAS

När? 2005-2007
Var? BBC Two

Serien som tog pinsamheterna från ”The Office” till en helt ny nivå. På gott och ont. För det gör nästan ont när det blir pinsamt i ”Extras”. Andy Millman känns som David Brents osympatiska kusin.

”Extras” gick bara inte hem hos tittarna utan även hos kändisarna som stod i kö för att medverka, eller vad sägs om namn som Kate Winslet, Samuel L. Jackson, Robert de Niro och Gordon Ramsey? En annan sak som jag fastnade för var serien i serien – When the Whistle Blows – som Ricky Gervais rollfigur Andy Millman slog igenom med tack vare sin catchfrase : Are you having a laugh!? Is he having a laugh?


38. MY NAME IS EARL

När? 2005-2009
Var? NBC

Två bröder, en lottovinst och en lista. Resten är historia. Tyvärr. Det blev bara fyra säsonger allt som allt. Och även om det gick lite på sparlåga under den sista säsongen finns det många andra serier som är betydligt sämre och som får förnyat förtroende år efter år. Man kan göra många storyarkar på det faktum att de är trailer-trash som lever på marginalerna även om det blir tröttsamt efter ett tag.

Men något som de flesta tv-serier har misslyckats med genomförde "My name is Earl" med bravur. Jag tänker då självklart på deras "Cops" parodier. Avsnittet "Our Cops is on" fick till och med en uppföljare följande säsong med en historia som spände över två avsnitt "Our other Cops is on (Part1) och "Our other Cops is on (Part2)".

Tillsammans med "Cops"-avsnitten var det alltid spännande att se vilka gästskådisar som skulle vara med och det föll sig naturligt att se alla från Jane Seymour, Juliette Lewis, Erik Estrada, Danny Glover till Burt Reynolds dyka upp med jämn mellanrum.


37. DEAD LIKE ME

När? 2003-2004
Var? Showtime

Tänk vad en toalett kan göra för ens framtida karriär? Det var nog inte det första Georgia Lass tänkte den dagen hon fick just en toalett i huvudet på väg till jobbet. En lagom bisarr inledning på en lagom bisarr serie. Jag måste erkänna att jag är väldigt svag för Ellen Muths tolkning av den truliga Georgina Lass. Hon har något som jag blir väldigt förtjust över men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är.

Även hennes syster Reggie Lass (spelad av Britt McKillip) är fullkomligt lysande i sin roll som Georginas lillasyster som går sina egna vägar i sorgearbetet. Och jag vet inte hur det är med er. Men så fort som jag ser en tillknycklad post-it lapp kan jag inte låta bli att vandra iväg i mina tankar...


36. SUPERNATURAL

När? 2005-
Var? The WB (2005-2006) The CW (2006-)

”Supernatural” är ”Arkiv-X” möter ”Buffy” utan utomjordingar alltså, det skulle vara alldeles för osannolikt om de fanns. Annars fokuserar ”Supernatural” mest på demoner, ett välkommet avbrott från allt vad vampyrer heter.

Ytterligare tankegångar om ”Arkiv-X” möter ”Supernatural”: Jag gillar verkligen miljöerna de vistas i. Mörka, regntunga, avlägsna, ödsliga, backiga mindre vägar mitt ute i skogen. Samma miljöer som jag lärde mig att älska i ”Arkiv-X”. Jag går verkligen igång på skogsväsen, avlägsna spökhus och mystiska grottor som bebos av lustiga väsen.

Nu hoppas jag bara på att folket bakom ”Supernatural” har vett nog att avsluta denna serie i tid. Vi behöver inte ytterliggare en säsong efter att de har tagit hand om Luficer. Alltså, ytterliggare en säsong den sjätte, blir det även en sjunde blir jag besviken.


35. SIX FEET UNDER

När? 2001-2005
Var? HBO

Alan Balls stora genombrott, han har sedan dess gått vidare med ”True Blood”, båda serierna är träffsäkra och stilbildande på sina sätt.”Six Feet Under” är inte bara producenten Allan Balls stora genombrott utan även Michael C. Halls väg till berömmelse i och med denna serie och hans kommande roll som Dexter Morgan i tv-serien ”Dexter”.

Många komplexa karaktärer som träter på varandra och försöker att begrava sina innersta hemligheter tillsammans med de döda. Och de lyckas inte alltid med det. ”Six feet Under” har avhandlat en hel del sjukdomar och dödsfall, inte bara inom jobbet utan även, inom familjen.

Lägg därtill David James Fisher (Michael C. Hall) ångest över hur han på bästa sätt skulle avslöja för sin familj att han var homosexuell. Introduktionerna till varje dödsfall som avhandlades i varje program är ett kapitel för sig. Bara de är tillräckligt bra för att bli nominerade till någon form av pris. Många minnesvärda ögonblick speciellt i slutet/mitten av den sista säsongen. När Nates Fisher namn dyker upp...


34. STARGATE ATLANTIS

När? 2004-2009
Var? Sci Fi Channel

"Stargate Atlantis" är början på fortsättningen för Stargate-franchisen. Hade inte detta blivit en succé - inom sci-fi kretsar - hade vi kanske fått se en säsong till eller två av "Stargate SG-1" istället, vilket i och för sig är bra men sedan hade nog proppen gått ur konceptet och serien hade blivit en i mängden.

"Stargate Atlantis" följer i SG-1 spår mer än vad "Stargate Universe" följer i Atlantis spår. En mera rak fortsättning på sagan och i samma stil. Lite slapstick, halvtöntiga utomjordingar och hyggliga specialeffekter.

Men som med SG-1 följde Atlantis i samma inte så smickrande spår. De sista säsongerna blev alldeles för politiskt tungrodda. Istället för att åka till okända planeter och smyga på Wraiths (eller i SG-1:s fall, Goa'ulds) blev det många runda-bordet samtal med höga militärer som uttryckte sin oro för hur mycket pengar som Stargate-projektet slukade. Hoppas inte "Stargate Universe" går samma väg. Politik är väldigt sällan sexigt.


33. THE SARAH SILVERMAN PROGRAM

När? 2007-
Var? Comedy Central

Sarah Silverman har någon gång sagt att hon kan skämta om vad som helst och då menar hon precis vad som helst. Utom tjocka personer då. Varför dessa skulle vara exkluderade hade hon säkert någon bra förklaring till vilket jag har glömt bort. Skit samma, hon står vid sitt ord.
Alla har fått en skopa ovett av Sarah: Mongoler, hemlösa, välgörenhetsorganisationer, Osama bin Laden osv. allt i en kontext av kiss o bajs och andra äckligheter.

Sarah Silverman är verkligen en kulturgärning för alla oss som fortfarande i vuxen ålder inte kan låta bli att dra på smilbanden så fort som någon släpper väder.


32. THE SHIELD

När? 2002-2008
Var? FX Networks

Även om jag gillar denna serie och har haft en hyfsad koll på den har jag titt som tätt undrat om den fortfarande sänds? Den har verkligen levt ett undanskymt liv både här i Sverige och USA (vad jag har hört). Och det är inte annat än synd och skam för detta är en av de absolut bästa polisserierna under hela 00-talet.

Detta är Michael Chiklis stora comeback efter att ha legat lågt under ett par sedan han slog igenom någorlunda stort med ”The Commish” (Minns ni denna serie föresten? Som gick på TV4 i början av 1990-talet (men vad den hette i Sverige har jag glömt bort) en helt ok serie, men jag minns mest introt där hans snälla fru hade gömt en ny penna till honom i smörgåspålägget på grund av att han aldrig hade en egen penna.)

Denna serie är exempel 1A för hur serier om korrupta snutar skall utformas. Nerven var alltid påtaglig i denna tv-serie, skall de åka fast? Vem hämnas på vem? Vem är otrogen med vem?


31. MAD MEN

När? 2007-
Var? AMC

Jag har säkert nämnt flera serier i denna lista som serier som du säkert inte har en aning om varför i all sin dar de inte hamnar högre (eller lägre) upp på listan!? Men denna serie är nog #1. Bara plats 31. Ja, jag vet.

Serien är skitsnygg, men det är egentligen det argument som nämns mest när det pratas om hur bra serien är. Visst är serien smart men det bestående minnet alla kommer att ha när denna serie väl läggs ned är hur allt var så snyggt. Snygga möbler, snygga kläder, de drack snyggt, de rökte snyggt osv.

Och möjligtvis kommer folk ihåg hur träffsäkert sexistiskt det var. Men jag skall ge denna serie en chans till. Kanske gillar jag den bättre när jag ser den en andra gång.


Imorgon: Plats 30-21


00-talets bästa tv-serier: Plats 100-91
00-talets bästa tv-serier: Plats 90-81
00-talets bästa tv-serier: Plats 80-71
00-talets bästa tv-serier: Plats 70-61
00-talets bästa tv-serier: Plats 60-51
00-talets bästa tv-serier: Plats 50-41

Inga kommentarer: