fredag 18 december 2009

00-talets bästa tv-serier: Plats 100-91

100. ATTACHMENTS

När? 2000-2002
Var? BBC

Inte hört talas om "Attachments"? "Dotcom" då, som serien hette när den gick i Sverige runt 2001-2002? Ingen fara egentligen, jag har ju bevisligen 99 tv-serier som jag tycker är bättre under detta årtionde.

BBC var en av de få (om inte enda?) som tog fasta på den rådande it-bommen i början av 00-talet och gjorde tv-serie av den. "Attatchments" handlade om ett gäng it-pionjärer(nördar) som jobbade på webbyrån seethru. Nytt och spännande då, men så här i efterhand radas klichéerna upp en efter en men det visste man ju inte för drygt tio år sedan.


99. MEDIUM

När? 2005-
Var? NBC (2005-2009) CBS (2009-)

Jag är väldigt svag för den här genren - egentligen. Spöken, andar, mystiska drömmar osv. Men så länge som serien till huvuddelen kategoriseras som drama drar jag öronen åt mig. Allt eller inget säger jag. Drama är drama och det övernaturliga är övernaturligt.

Men det blir ändå en 99:onde plats. Jag gillar Patricia Arquette och likartade "Ghost Whisperer" står sig slätt mot denna serien.


98. STAR TREK ENTERPRISE

När? 2001-2005
Var? UPN

"Star Trek Enterprise" hade redan från starten ett tungt ok att bära på axlarna. De tre föregående serierna - "Star Trek: The Next Generation", "Star Trek: Deep Sapce 9 och "Star Trek: Voyager" - hade alla tre snittat dryga 170 avsnitt vardera. Och vi talar ju ändå om Star Trek bara namnet i sig borgar för kvalité (om man är sci-fi nörd).

Men redan från starten hördes klagoropen och drastiska åtgärder följde: lite barnförbjudet mys mellan skeppets snyggingar. Men det hjälpte inte. Det hann till slut ändå bli 98 avsnitt, men med en besk eftersmak i munnen. Star Trek-konceptet blev kört i botten och ingen serie eller film följde upp efter nedläggningen och det skulle dröja ända fram till 2009 innan vi fick något nytt - och resten är som man säger, historia.


97. ROBIN HOOD

När? 2006-2009
Var? BBC

Många rynkar nog på näsan och visst, det här är ingen lysande serie. Men när jag ser denna serie är det som en present till mitt 10-åriga jag (samma ska med "Merlin" - som dock hamnade utanför denna topp-100 lista). Äventyr och springa i skogen, riddare prinsessor, skatter och gott mot ont.

Vad mera kan man begära av en tv-serie när man är 10 år? Nej just det...


96. SAMANTHA WHO

När? 2007-2009
Var? ABC

Detta är nog den första serien på denna lista som enligt många skulle hamna betydlig högre upp. Men jag går inte riktigt igång på Christina Applegates lite vimsiga framtoning i denna serie. Premissen för "Samatha Who" är egentligen lysande! Många serier - mest i humor genren - har varit inne på minnesförlust-temat men kanske bara i ett par avsnitt eller möjligtvis en säsong.

Men funkar det i sin helhet som en serie? Nej säger jag, det blir alldeles för många hål i manuset och förvirring hos tittarna (läs som mig) - varför minns hon just det men inte det? osv.
Detta till trotts en 96-plats, hade kunnat bli bättre med tiden. Bara två säsonger räckte inte för att få mig intresserad av detta.


95. PARKS & RECREATION

När? 2009-
Var? NBC

Det är svårt med serien från i år (2009). Man vet inte riktig var man har dem. Får de en säsong till? Orkar jag engagera mig? Vad väljer jag bort när jag har valt att se just den här serien?
Svaret på de tre frågorna ovan är: Ja. Ja. Mycket skräp.

"Parks and Recreation" är ingen direkt hit och Amy Poheler i rollen som Leslie Knope är till en början inte helt gjuten. Detta är en succé som håller på sig och boven i dramat är "The Office", skaparna bakom "The Office" mååååste ju bara lyckas med allt de rör vid med en gång! Eller?


94. STARGATE UNIVERSE

När? 2009-
Var? Syfy

Ytterliggare en scifi-serie och ytterliggare en serie från 2009. Då "Stargate Atlantis" följde i "Stargate SG-1" spår som i sin tur har sina rötter i Star Trek-serierna från början av 1980-talet är "Stargate Universe" något helt annat. Det är mörkare och har mer avancerade specialeffekter jämfört med de två tidigare serierna. Stämningen är ödesmättad och hopplös i avsnitt efter avsnitt.

"Stargate Universe" har ambitioner att vara det nya "Battlestar Galactica". Men det lyckas inte riktigt ända fram. Ja det är till och med så att det har väldigt långt fram till deras standard. Förhoppningsvis när denna serie sammanfattas om ett par år kommer det att vara en blek kopia på BSG och det är inte fy skam.


93. TWO AND A HALF MEN

När? 2003-
Var? CBS

Det dröjde nästan fyra år innan jag fastnade någorlunda för den här serien. Jag har accepterat den som en serie man kan titta på innan man går och lägger sig på antingen TV3 eller TV6. Och visst måste man även pliktskyldigt nämna att Charlie Sheen är som klippt och skuren för denna roll. Och den halva mannen är väl rätt rolig.

Kött sås och potatis humor. Lättsmält för den stora massan. Men jag kräver lite mera från en tv-serie.


92. RENO 911!

När? 2003-2009
Var? Comedy Central

Den näst bästa parodin på "COPS" efter de "My name is Earl"-gänget gjorde och en av giganterna inom mockumentär-genren - när serien glimtade till alltså. Vilket den gjorde alldeles för sällan. Samma skämt återupprepades gång på gång och de olika anspelningarna på karaktärerna egenheter blev efterhand tröttsamma. Inte ens filmen "Reno 911!: Miami" kunde rädda denna serie som blev nedlagd tidigare i år (2009).


91. UNITED STATES OF TARA

När? 2009-
Var? Showtime

Min favorit är rökande och krökande Buck. Vem är din? Vem man har som favorit säger troligtvis mycket om en själv. men det skall vi inte gå in på nu. UST är en annorlunda tv-serie. Vad jag vet har personlighetsstörningar bara inträffat då och då i enstaka avsnitt i en hel hop med serier, men inte varit premissen för en hel tv-serie.

Toni Collette har både utseende och talang nog att trovärdigt gestalta alla de olika karaktärerna. Och så får vi se Patton Oswalt i en någorlunda stor roll. Han syns alldeles för sällan i rutan och hans inhopp i "The King of Queens" var rent av bedrövliga. Han är en liten man men behöver mycket tid i rutan för att riktigt kunna glänsa.



Imorgon: Plats 90-81

Inga kommentarer: