tisdag 15 december 2009

Inför topp-100 listan...

Nu är jag äntligen klar med min lista över de 100 bästa serierna under 00-talet. Eller kanske inte riktigt, jag har ett par kvar bland topp-placeringarna men de behöver jag inte vara klara med förens i mellandagarna + att jag har ett antal Youtube-klipp att leta upp (eller rättare sagt 100 stycken) men det borde gå fort.

Redan nu vill jag varna för eventuella stavfel, syftningsfel, upprepningar, faktafel, sär skrivningar dakvänt skrivna stycken/meningar mm. mm. Jag korrekturläser varje inlägg varefter jag lägger upp dem och de fel som slinker igenom – ja det är smällar jag helt enkelt får ta. Det är ju ändå ett massivt projekt på över 35 A4-sidor vi talar om.

Dags för Q&A:

Varför har du med serier från 1999?

För att det helt enkelt inte är rättvist att exkludera serier som startade 1999 och som skördade stora/störst framgångar under 00-talet. De serierna från just 1999 fick knappast sitt erkännande på liknande listor över 90-talets bästa serier.


Men om du har med serier från 1999 borde du inte skippa serier från 2009 då?

Ja egentligen och det har jag delvis gjort. Jag har skippat ett antal serier från 2009 och det inte enbart på grund av utrymmeskäl utan att jag helt enkelt inte har sett tillräckligt av dem, även om de mer än nog skulle passa in i listan.


Var är inte X med för?

Det finns tre anledningar till varför en tv-serie inte hamnade på min lista.

1 Jag tycker inte att den är bra och det är slutligen min lista och jag gör som jag vill.

2 Jag har inte sett serien och då kvittar det hur bra den än är. Finns det inget underlag för serien är den heller inte med på listan.

3 Jag har glömt bort serien. Vilket inte är så troligt, men risken är överhängande stor att jag har glömt någon favorit. Det får tiden utvisa.


Varför bara brittiska och amerikanska serier?

Det finns väl något undantag på listan, men jag kan säga att det nästa är uteslutande amerikanska och brittiska serier. De är ju bäst på detta, så enkelt är det. Och jag har ingen anledning att kuppa in någon svensk serie bara för att...


Det var väl det hela. Eventuella andra frågor tar vi när de kommer.

Den 18 december smäller det!

2 kommentarer:

Markus Wallgren sa...

Hej, ser fram emot topp-100-listan.. såna är otroligt svåra att skriva och jag har inte vågat försökt mig på något sånt ännu.. tänkte ge dig lite tips på serier som bör finnas med.. såhär en bloggkollega till en annan... :P
How I Met Your Mother, Coupling, Scrubs, Better of Ted, Monk, Arrested Development, 24, Garry Unmarried, Plus One, Two and a half men, Chuck, Hustle, Psych, United States of Tara, Entourage, Easy Money, House, Band of Brothers, How Not To Live Your Life, Hung, It Crowd, My Name is Earl, One tree Hill, Weeds, Worst Week, Two guys and a girl...

Mvh Markus på seriebloggen
http://serie.blog.se

andros sa...

Hej!

Samtliga dessa serie är påtänkta inför listan (om de kommer med eller inte är en annan historia)utom kanske Two guys and a girl, Easy Money och Worst week. Men som sagt det är trångt nog på listan :)

Glöm inte bort att den startar imorgon!