söndag 20 december 2009

00-talets bästa tv-serier: Plats 80-71

80. STUDIO 60 ON THE SUNSET STRIP

När? 2006-2007
Var? NBC

Jag kan redan nu avslöja att samtida - och någorlunda lika - "30 Rock" inte finns med på denna lista. Dryga Alec Baldwin och stressade Tina Fey är inte min kopp te. Jag har alltid varit mera av en David Duchovny (för att ta någon som har gått från att spela lite mera allvarligare actionfyllda roller till mera drama/komedi) och Amy Poehler kille.

"Studio 60 on the sunset strip" var en av de de serierna som man såg med en gång att den var alldeles för smart för sitt eget bästa. Vilket allt för ofta leder till att publiken inte orkar med det och den läggs ned.

Att bryta ned en komedi så att det blir drama är inte alltid lätt. För premissen bakom "Studio 60 on the sunset strip" är att avhandla just detta. I fallet med "30 Rock" bryter de ned komedi till en maskeradbal med lustiga mössor och krystade skämt.


79. IT IS ALWAYS SUNNY IN PHILADELPHIA

När? 2005-
Var? FX

Egentligen är de ett gäng skitstövlar, grabbgänget (+ Dee) som driver Paddy's Pub. Det skulle få suga rejält i öl-tarmen innan jag skulle gå in på ett sådant ställe och beställa en öl. Men som betraktare framför tv-skärmen är detta en underbar serie.

Jag hakade inte på denna serien från början utan jag snubblade över den av en ren slump. Det var mest tackvare att jag tyckte att Danny De Vito kändes så malplacerade i denna ensemble. Och sedan fastnade jag.

Det är ingen serie som jag följer. Men dyker den upp i tablån så konkurrerar den tillsammans med alla andra serier som brukar sändas då, "Scrubs", "Two and a half men" och...


78. RULES OF ENGAGEMENT

När? 2007-
Var? CBS

På samma sätt som Charle Sheen är klippt och skuren för "Two and a half men" är David Spade klippt och skuren för "Rules of engagement". Han spelar alltid slackern som på ett eller annat sätt är det tredje hjulet. Är det inte i familjen så är det i kompisgänget.

Så kan man sammanfatta hans insatser i både "8 simple rules" och "Just shoot me" och i flertalet av hans filmer. Och det är för just David Spades insatser som jag ser denna serie. Han och Patrick Warburtons, som likt Spade hamnar i liknande roller gång på gång.


77. GREY`S ANATOMY

När? 2005-
Var? ABC

För några år sedan delade "House" och "Grey´s Anatomy" tv-världen i två läger. Buttre och cyniske House eller McDream/McSteamy? Nu för tiden har intresset svalnat för båda serierna.
Frågan är om intresset för just "Grey's Anatomy" kan bli detsamma som det var för några år sedan? Troligtvis inte. Se bara på långköraren "Cityakuten" som en gång i tiden var större än livet själv men som på slutet levde mest på John Stamos sexiga skäggstubb.

Om inte annat är "Grey's Anatomy" en alldeles utmärkt plantskola (Ellen Pompeo, Katherine Heigl, Sandra Oh, T.R Knight) och ett ställe för svunna stora skådisar att få en nytändning (Patrick Dempsey, Chandra Wilson, James Pickens Jr.). Bra så.


76. DIRTY SEXY MONEY

När? 2007-2009
Var? ABC

Aldrig har väl de snuskigt rikas dekadens varit så här trovärdigt porträtterat sedan ja "Trading Places" med Eddie Murphy eller "Life Stinks" med Mel Brooks. Ja okej då kanske inte riktigt samma genre men ändå.

Detta skulle bli Peter Krauses stora roll efter succén som Nate Fisher Jr. i "Six feet under" hans chans att hänga på sin fd. kollega Michael C Hall. Det skulle även bli Donald Sutherlands paradroll. Men det blev bara två säsonger med medelmåttiga tittarsiffror.
Mängder av bra tv-serier gick graven alldeles för tidigt. Och detta fenomen började redan 2007. "Dirty Sexy Money" är bara en serie i raden som råkade illa ut.


75. BOSTON PUBLIC

När? 2000-2004
Var? Fox

Historiskt sätt är skolmiljöer i dramaserier underrepresenterade. De är frekvent förekommande i amerikanska sitcoms och då oftast i form av en korridor med skåp på vardera sida eller något sparsmakat inrett klassrum.

Men "Boston Public" är mycket mera än så. Karismatiska lärare som smått rasistiske Harvey Lipschultz, snyggingen Ronnie Cook som snuvade den gamle räven Scott Gruber på vice-rektorplatsen, populäre Henry Senate... ja på så sätt var "Boston public" annorlunda. Lärarna hade de typiska rollerna som oftast eleverna hade, den snygga, den populära, den impulsiva, den hysteriska.

Men det inte sagt att eleverna var ointressanta tvärtom, de fyllde sin funktion som bollplank åt lärarnas olika egenheter.


74. ANGEL

När? 1999-2004
Var? WB

När nu inte "Buffy" kan kvala in på denna lista känns "Angel" som en given arvtagare. Lyckade spin-offer ser man sällan och när man ser dem är de oftast inom sci-fi genren eller som här inom det övernaturliga konstigt nog.

Det är väldigt lätt göra sig lustig åt den än mer skruvade handlingen i "Angel" jämfört med den i "Buffy". Och David Borenanaz vikt nedgång och uppgång är ett alltid lika hett ämne när man pratar om "Angel".


73. HOW I MET YOUR MOTHER

När? 2005-
Var? CBS

Den här serien hade inte varit något utan Barney vågar jag påstå. Det är han som driver handlingen framåt ivrigt påhejad av Lily och Marshall. Josh är mestadels neurotisk och Robin känns som det femte hjulet i kompisgänget. Det är mina tankar om HIMYM, du har säkert andra men det är min lista. Ha!

När jag ändå klagar lite kan jag ta fasta på det som Family Guy"-gänget så precist tog fasta på under Emmy-nomineringarna 2009. Varför är Bob Saget röst åt Josh framtida jag?

Men nog med påhoppen nu. HIMYM är ytterliggare en av de stabila serierna som man kan titta på när det inte är något bättre på tv (tillsammans med "It's Always sunny in Philadelpia" och "Rules of engagment") och jag blir nyfiken på vem som egentligen är morsan i titeln? Jag har mina teorier.


72. JERICHO

När? 2006-2008
Var? CBS

Tur i oturen är "Jericho" mest känd för sina nötter. Tur - för att denna manifestation där det skickades över 20 ton nötter till CBS för att rädda serien lyckades (delvis). Otur - för att så här i efterhand blir denna serien mest ihågkommen för sina nötter. När alla vi som såg den vet att den är så mycket mera än så.


71. FRINGE

När? 2008-
Var? Fox

"Fringe" är verkligen en annorlunda serie och då pratar jag inte om handligen. "Fringe" är tillräckligt bra för att vara såpass förbisedd som den ändå är, men inte alls så bra för att hyllas för mycket. Om ni fattar vad jag menar?

Ungefär som med "Flashforward". Nya tuffa serier som vill mycket men som allt för ofta ser sig passerade av tidigare serier som med all rätt är bättre. Inte bara för att de var först och satte standarden. Ett exempel till är "Parks and recreation".

Ja i alla fall, "Fringe" är alldeles för bortslarvad här i Sverige. Lättsamma underhållningrprogram med stor reklampotential är alldeles för dominerande i dagens tv-samhälle och det är ytterst få serier som lyckas klamra sig fast i slotten mellan 21:00-22:00. Så 'd så!


Imorgon: Plats 70-61

00-talets bästa tv-serier: Plats 100-91
00-talets bästa tv-serier: Plats 90-81

3 kommentarer:

Anonym sa...

vill bara påpeka att killen i how i met ypur mother heter ted och inte josh...

andros sa...

Tack, jag skall korrigera det.

Markus Wallgren sa...

ojojoj, HIMYM såhär långt ned i listan.. vet inte om jag vågar läsa mer nu...

/Markus på Seriebloggen
http://serie.blog.se