fredag 25 december 2009

00-talets bästa tv-serier: Plats 30-21

30. 24
När? 2001-
Var? Fox

Den första säsongen av "24" håller jag som en av de absolut bästa säsongerna - alla kategorier - på denna lista över de 100 bästa serierna på 00-talet.

Som jag säkert inte behöver förklara för er läsare satte "24" en helt ny standard. Greppet med att serien utspelar sig i realtid, en ENORM budget, en väletablerad filmskådis (Kiefer Sutherland) som gick över till teve-formatet och en väldigt produktivitet som vi varken har sett förr eller senare. Jag menar hur många 60 min. dramaserier har lyckats att sända 192 avsnitt plus 1 tv-film på bara 8 år?

Men detta till trotts med den fantastiska första säsongen och det höga tempot föll jag bort ganska fort från "24". Jag såg den första säsongen, halv andra, 1/3 av den tredje och sedan har jag bara tittat sporadiskt. Och jag har egentligen ingen förklaring till dett. En säsong räckte gott och väl för mig.


29. GENERATION KILL

När? 2008
Var? HBO

Listans enda mini-serie. Listans enda dokumentära serie. Listans enda svensk (ja Alexander Skarsgård fanns ju representerad på plats 55 också i "True Blood"). Listans enda serie som avhandlar krig. Ja "Generation Kill" är unik på flera sätt, men anledning till att den hamnar på den här listan är helt enkelt för att den är bra. Svårare än så är det inte.

Mini-serie formatet passar "Generation Kill" väldigt bra. Jag har själv inte läst boken som är till förlaga för denna serie men jag är nästa säker på att alla godbitarna är urplockade och utsmetad lagom mycket över sju avsnitt. Och i intervjuerna med Alexander Skarsgård jag har läst har han påpekat att det var ett väldigt hårt arbete att spela in dessa sju avsnitten. Det var väl lika bra att det blev så få avsnitt som det blev.


28. GREEN WING

När? 2004-2007
Var? Channel 4

Var skall man börja? Skall man börja över huvudet taget?

Detta är en bisarr serie. Man har tagit klassiskt brittisk humor och skruvat upp det två snäpp. Bildspråket är något utöver det extra ackompanjerad av skön musik. Udda personligheter, som spänner över allt från excentriska läkare, sexgalningar, administrativ personal som gör allt annat utöver att jobba, ängsliga underläkare, ja allt.

Och då har jag ännu inte nämnt Guyball ännu. Spelet som den Schweizisk-ättade Dr. Guy Secretan försöker introducera för sina kollegor. Ett udda spel som är en blandning mellan basket och spökboll med en viss ton av förnedring inblandat.


27. FRIDAY NIGHT LIGHTS

När? 2006-
Var? NBC

...eller kort och gott FNL. Denna serie är nästan för snygg för sitt eget bästa. FNL har tagit patent på soluppgångar i bakgrunden till storslagna bataljer på planen. Ungefär som en nerskalad version av "Gladiator".

FNL gick från en hyfsad film med bland annat Billy Bob Thronton i en av rollerna till en av de mera hyllade ungdomsserier under de senare åren. Och även om jag ibland får frossa över hyllandet av den amerikanska livsstilen som det enda rätt, kan jag inte annat än att älska denna serie för vad det är, ett någorlunda porträttlikt samtidsdokument av 00-talets Texas och deras kärlek till den ovala fotbollen som de väldigt sällan sparkar på.


26. SONS OF ANARCHY

När? 2008-
Var?FX

”Sons of Anarchy” är relativt okänd för den breda svenska publiken vilket är synd och skam för denna serie – som så med många andra – förtjänar ett bättre öde, för historien om motorcykelgänget Sons of Anarchy (eller skall vi gå in på detaljer heter de egentligen ”Sons of Anarchy Motorcycle Club, Redwood Original eller kort SAMCRO) engagerar verkligen. Och känns som en frisk fläkt jämfört med pasta-feta italienare, tjurnackade ryssar och andra stereotyper inom den organiserade brottsligheten.

Många av mina favoritserier på denna lista har sin grund i att jag nästintill avgudar en av karaktärerna och/eller skådespelare. Så även i detta fallet. Ron Perlman föddes till att spela Clay Morrow SAMCRO's President. Han är denna series allt. Nästan lika höga tankar har jag om Gemma Teller Morrow som spelar den utstuderat elaka hustrun till Clay spelad av Katey Sagal.

Annars är det mycket av det vanliga, häftiga replikskiften, tuffa motorcyklar, skottlossningar och massor av blod. Hur var det nu med det här om stereotypiska gäng? Jag har kanske fel om denna serie intentioner att skapa något nytt?


25. BROTHERHOOD

När? 2006-2008
Var? Showtime

Där "Sopranos" riktar in sig på de stora Italienska maffiafamiljerna kring New Jersey och en bit in i New York följer istället "Brotherhood" de irländskättade bröderna Caffee som bedriver sina verksamheter i Providence Rhode Island.

Storebror Tommy Caffee jobbar med en lite mera ljusskygg verksamhet när istället lillebror Michael Caffe är en familjefar och tillika politiker. Där i ligger "Brotherhoods" genialitet. Två bröder på var sin sida om lagen, men det slutar inte där. Michael är inte främmande för att använda lite mera kontroversiella metoder för att få fram sina politiska idéer.

Vi får samtidigt se Tommy gå igenom personlig kris efter en misshandel och Michael som gång på gång bedrar sin fru som även hon är inne på samma spår. Ja, jag är väldigt förtjust i denna serie och jag hade hoppats på en säsong eller två till, men nu blev det som sagt bara tre.


24. THE RICHES

När? 2007-2008
Var? FX

En svårplacerad serie. Lurendrejeri-genren har varit väldigt underrepresenterad genom åren. Någon enstaka film/tv-serie i gentlemannattjuven-stil har dykt upp men enligt min mening spelar ”The Riches” i en liga för sig.

Udda och karismatiska personligheter, både herr och fru Malloy (Eddie Izzard, Minnie Driver) är tillräcklig komplexa och mångfacetterade för att man bara vill ha mer och mer av dem. Och när sedan hela familjen, utan en tanke på hur det skall gå, fyller i varandras lögner för att klara en knipa på ett sådan naturligt sätt kan man inte annat än att älska denna serie.

Bara två plumpar i protokollet. TV3 visade denna serie på fredagar jämte ”Idol” på TV4 och ”Doobido” på SVT. Det var dömt att misslyckas. Något år senare visades serien igen på TV8. Men eftersom att jag är såpass skadad av SVT1, SVT2, TV3, TV4 och Kanal 5 har min reptilhjärna helt glömt bort att även TV8, Kanal 9 och TV400 kan visa bra tv-serier. Därför blev mitt tittande bara sporadiskt. Men det är som sagt helt mitt fel.

En sak till, det blev bara två säsonger. Jag hade inte klagat om det hade varit det dubbla – minst.


23. FREAKS AND GEEKS

När? 1999-2000
Var? NBC

I slutet av 1990-talet fick plötsligt ungdomsfilm- tv-seriegenren ett välbehövligt uppsving. American Pie hade premiär (1998).Bröderna Paul och Chris Weitz fick en megasuccé och skådespelarna Jason Biggs, Thomas Ian Nichols, Mena Suvari, Tara Reid med flera blev stjärnor över en natt.

Men även en annan lite mera obskyr serie hade premiär året efter "American Pie" nämligen "Freaks and geeks". Men de lät vänta på sig ända fram till 2004 då "American Pie"-franchisen var tämligen utarmad innan det verkligen tog fart. Och resten är som man säger historia.

Om man bortser från den blygsamma 23-platsen på den här listan skulle jag vilja påstå att den här tv-serien är en av de absolut viktigaste under 00-talet om inte den viktigaste. Mängder av skådespelare, producenter och regissörer har haft denna tv-serie som avstamp och ytterliggare folk har hakat på efter hand när dessa i sin tur har givit plats åt andra likartada talanger.

Judd Apatow, Jonah Hill, Seth Rogen, Michael Cera, Evan Goldberg, James Franco, Jason Segel, Martin Starr - man bara måste bli imponerad.


22. COUPLING

När? 2000-2004
Var? BBC Two (2000-2002), BBC Three (2004)

Detta här är mitt "Vänner". När folk kommer ihop sig och pratar tv - må det vara på nätet, bland, vänner, släkt, i familjen etc - kommer allt som oftast "Vänner" på tal och då följer en del anekdoter: Vilken som är favoriten i kompisgänget, roligaste ögonblick, hur sorgligt det sista avsnittet var, ja ni vet.

Då tänker jag alltid, stackars er vet inte vad ni har missat. "Coupling" gjorde allt som "Vänner" gjorde men mycket bättre. Inte bullrigt amerikanskt med yviga gester och idiotiska uttalanden, minimal komik, utan ren och skär klassiskt engelsk komedi med en liten skruv - som det så ofta är med engelska komediserier.

Och när Steve Taylor (Jack Davenport) håller en lång monolog när han försvarar den hetrosexuella mannens rätt att få titta på rumpor även efter att ha gift sig under en middagsbjudning, ja då kan man inte annat än att älska denna serie.

Om vi glömmer haveriet med den amerikanska versionen av "Coupling" som följde efter denna serie har seriens skapare Steven Moffat, verkligen visat var han går för. För något år sedan gjorde han den hyllade "Jekyll" (som visades på SVT ifjol). Och nu följer han upp det med en tv-serie om Sherlock Holms som kort och gott heter "Sherlock" och inte minst är han delaktig i filmatiseringen av "Tintin".


21. FLIGHT OF THE CONCHORDS

När? 2007-2009
Var? HBO

Först den dåliga nyheten (som ni säkert har hört talas om vid det här laget) det blir ingen tredje säsong av ”Flight of the Conchords”. Nu när det är avklarat över till det andra.

”Flight of the Conchords” är en av de mest osannolika serierna på denna lista och en riktig solskenshistoria, som kanske är en aning kryddad. Huvudrollsinnehavarna Bret McKenzie och Jemaine Clement lämnade Nya Zeeland vind för våg och satsade allt på ett kort när det flyttade till USA med avsikten att slå igenom stort och de lyckades. När jag säger kryddad menar jag att de inte var helt okända innan de slog igenom med sin tv-serie på HBO.

Annars är det man minns mest alla underbara sånger för vilka de blev hyllade och nominerade till priser för. Jag kan verkligen rekommendera deras fyra skivor de släppte under tiden för tv-serien (googla dem). Men gruppen ”Flights of the Conchords” är ännu inte nedlagd vilket kan ses som en liten tröst även om hypen kring dessa två Nya Zeeländare nog tyvärr kommer att avta.

Imorgon: Plats 20-11


00-talets bästa tv-serier: Plats 100-91
00-talets bästa tv-serier: Plats 90-81
00-talets bästa tv-serier: Plats 80-71
00-talets bästa tv-serier: Plats 70-61
00-talets bästa tv-serier: Plats 60-51
00-talets bästa tv-serier: Plats 50-41
00-talets bästa tv-serier: Plats 40-31


Inga kommentarer: