tisdag 20 februari 2007

Mitt Japan

Mitt Japan aka Japanland som sändes igårkväll på SVT2 var intressant, men lite klichéartat. Karin Muller har rest till Japan för att träna Judo och hon blir då tipsad om att skall hon lära sig Judo måste hon lära sig Japan.

Först besökte hon gamla Tokyo där vi får se henne bära runt på ett minitempel under en 4 dagar lång festival tillsammans med ett gäng grälsjuka Yakuzor. Sedan bar det av till Kyoto med ett hederligt gammalt ånglok. Väl framme i Kyoto träffar hon en 63-årig Geisha som visar att livet som en Geisha inte är speciellt glamoröst. Ytterliggare en festival avverkas denna gången är det en stor vagn som skall dras runt på gatorna.

Sedan får vi träffa en 26 år gammal Brasilianare, Roberto, som har vigt sitt liv åt att lära sig att göra samurajsvärd. Han skall bli svärdsmästare på 5 år stället för de brukliga 10 åren som det annars tar. Han har även förhoppnigar på att bli en skicklig svärdslipare och Yabusame utövare (skjuta pilbåge ifrån en hästrygg, typ). Som grädde på moset har han gift sig med sin lärares dotter och har förhoppningar på att att en gång bli del i den 25(!) generationen svärdmästare. Karin Mullers ett år i Japan för att bli bättre i Judo känns lite fjuttigt.

Utöver detta får vi se hur man gör Papper, som fortfarande är ett uppskattat hantverk i Japan. Sumo brottningen avhandlas, samurajer, supertåget Shinkansen, och på slutet får vi se några flickor i skoluniform.

Det absolut intressantaste i detta avsnittet var Brasilianaren Roberto. Jag skulle kunna tänka mig at se ett helt program där han bara sitter helt tyst och slipar på ett samurajsvärd. Nästa vecka påbörjar Karin Muller sin pilgrimsfärd genom japan till fots. Hoppas vi får möta flera intressanta personer som Roberto, istället för sumo, judo, karate, skolflickor, shinkansen, samurajer.

Nyckelordet är starka personporträtt, då går jag igång.

Läs mera om Mitt Japan här.

(bild via här)

Inga kommentarer: