lördag 3 februari 2007

Bara (vinter)Sport

När man hör en klar, jättelik fanfar, som inte alls är kort, ja då vet man
strax, att det blivit dags för en jäkla massa sport, ja de blir fotboll o hockey
o curling o bandy o golf o stav o häck, bara sport, bara sport, bara massor utav
sport... (
Galenskaparna, Bara - Sport)


Jag gillar sport. I stort sett. För det har väl inte undgått någon att det är en jäkla massa (vinter)sport på TV under februari månad? Och främst vintersport, därav att det avgörs under slutet av Januari och hela Februari, när det är vinter (duhh...).

3/2 - 18/2, Åre, Alpint.
2/2 - 11/2, Antholz, Skidskytte.
22/2 - 4/3, Sapporo, Längd.
28/1 - 4/2, Kemorovo, Bandy.
9/2 - 11/2, Svenska Rallyt.

Det jag håller högst av alla dessa sporter är Rally. Jag hade svår abstinens under förra året när svt inte sände Rally-VM, ja det gick ju på Eurosport, men någonstan i min hjärna är det bestämt sedan länge att all sport som går på Eurosport skall glömmas bort. Jag vet inte varför men så är det? :( Nu är i alla fall ordningen återställd, den 9 Februari smäller det!

Igår var det invigning på Alpina VM i Åre, och idag skulle tävlingarna inletts men de blev inställda på grund av blåsten. Skidskyttet startade som planerat med de svenska herrarna på plats 4, Björn Ferry och plats 6, Mattias Nilsson. Idag tog Anna-Carin Olofsson silver och Helena Jonsson slutade på fjärde plats med 10 sekunder från bronspengen.

Bandy-VM är som vanligt klubben för inbördes beundran vilket av lagen Ryssland, Sverige och Finland vinner iår? Måttligt intressant. Skid-VM får vi vänta på ännu ett tag på. Men vilken vintersport fantast lider utav det när det finns så mycket annan sport att titta på, på TV? Februari 2007 är i klass med vinter OS iTurin 2006. Det enda som jag saknar är Hockey, vem orkar egentligen med Hockey- VM i Maj. I Maj!?

Alla därute som inte gillar sport. Ge det en chans, jag kan specielt rekomendera Skidskytte-VM, olidligt spännande när det är som bäst.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skidskytte har faktiskt sina kvalitéer. Min farsa har under en längre tid pushat skidskytte, och jag har nog fått vika ner mig. Just det där att allt kan vända så himla fort. Du kan ha åkt precis skitfort och så skjuter du 2 bom och får åka förnedrande extravarv inne på stadion.

andros sa...

Precis! Skidåkningen, förutom efter sista skyttet, är oftast ointressant men när de är inne på skjutvallen så är det riktigt spännande, nästan för spännande.