torsdag 12 juni 2014

Fotbolls-VM 2014 - Jag tippar hejvilt!




Jag har tippat själv eller tillsammans med kompisar (mestadels från nätet) sedan i början av 2000-talet. Alltid med varierande resultat. Och med varierande menar jag nästan helt värdelöst eller helt värdelöst.

Men det hindrar mig inte från att sia i hur det kommer att gå i grupperna och vilka som slutligen står som vinnare!

Grupp A

Brasilien
Kroatien
Mexiko
Kamerun

Inga konstigheter. Brasilien vinner gruppen med Mexiko som tvåa.





Grupp B

Spanien
Nederländerna
Chile
Australien

Lika okomplicerad som grupp A. Spanien vinner gruppen och Nederländerna blir tvåa.

Grupp C

Colombia
Grekland
Elfenbenskusten
Japan

Jag har ingen koll på något av lagen. Men jag tror på Elfenbenskusten som vinnare. Det blir tätt om den andra platsen men jag tror på Japan.

Grupp D

Uruguay
Costa Rica
England
Italien

Jag tar en liten rövare och sätter England som vinnare av gruppen framför Italien (vem annars?).

Grupp E

Schweiz
Ecuador
Frankrike
Honduras

Frankrike skall man aldrig räknat bort. Även om det har gått lite knackigt under de senaste mästerskapen. Given vinnare av gruppen i alla fall.  Ecuador blir två.

Grupp F

Argentina
Bosnia och Herzegovina
Iran
Nigeria

Argentina tar sig vidare utan problem. Nigeria blir lika självklara tvåa.

Grupp G

Tyskland
Portugal
Ghana
USA

Två tänkbara skrällag. Men de rår inte på vinnaren Tyskland. och troligtvis heller inte två Portugal.

Grupp H

Belgien
Algeriet
Ryssland
Sydkorea

Belgien har visst några tippat som eventuella vinnare av hela VM!? Men det tror jag inte på. Gruppen vinner dom säkert. Tvåan är svårare. Ryssland eller Sydkorea. Jag tror på Sydkorea.


Åttondelsfinaler

1A vs. 2B Brasilien - Nederländerna
1B vs. 2A Spanien - Mexiko

1C vs. 2D Elfenbenskusten - Italien
1D vs. 2C England - Japan

1E vs. 2F Frankrike - Nigeria
1F vs. 2E Argentina - Ecuador

1G vs. 2H Tyskland - Sydkorea
1H vs. 2G Belgien - Portugal


Kvartsfinaler

Brasilien - Italien
Spanien - England

Frankrike - Tyskland
Argentina - Portugal


Semifinaler

Brasilien - Spanien
Argentina - Tyskland

Bronsmatch

Spanien - Argentina

Finalen

Brasilien - Spanien


Om jag nu inte har gått bort mig bland tabellerna och satt fel lag mot varandra i gruppspelet så kommer Brasilien att vinna. Men satsa inga pengar på det.

Och missa inte inledningsmatchen mellan värdnationen Brasilien och Kroatien senare ikväll (12 juni)!



Inga kommentarer: