tisdag 10 juni 2014

Fargo - Thornton och Freeman i högform

Billy Bob Thornton som Lorne, nedan Martin Freeman som Lester

Jag var rätt dåligt påläst om denna serie innan jag satte mig ner för att titta på den. Jag hade väl hängt med så långt som att den är baserad på bröderna Cohens (vilka förövrigt även är inblandade i serien)  kultförklarade film från 1996 och att den då utspelar sig i samma miljöer och anda.

Det som slår mig direkt en bit in i första avsnittet är hur bra de använder sig av klassisk amerikansk statusgrej för att sätta stämningen i serien. Har man det jävlig och är fattig så är det antingen tv-apparaten eller disk-/tvättmaskinen som är på upphällningen. Det kan verka trivialt men det satte tonen för mig under det första avsnittet.

Känslan av hopplösa vardagsproblem i Minnesota som kan verka triviala tillsammans med - ovan nämnda - härliga miljöer med storslagna snölandskap gör att detta är en av årets vackraste tv-serier snömodd till trotts.

Men vidare till det jag är mest imponerad av, nämligen  persongalleriet. Jag var lite orolig under det första avsnittet då det egentligen bara handlade om Lester Nygaard (Martin Freeman), Lorne Malvo (Billy Bob Thornton) och Molly Solverson (Allison Tolman). Men fler och fler karaktärer trillar in under under de kommande delarna som den ensamstående polisen spelad av Colin Hanks, Oliver Platts Stavros Milos  och de två kumpanerna Mr. Numbers och Mr. Wrench med flera.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om alla karaktärer och deras tillkortakommanden men jag kan i alla fall säga såpass mycket som att persongalleriet är minst lika imponerade som det var 1996. Om inte bättre.

Men jag får ändå nämna att Billy Bobs Lorne Malvo är favoriten. Han är alltid full i fan och klarar sig från vilken knipa som helst. En instutionerad (som han säger själv) halvgalen och underfundig man. Rollen är mästerlig! Även Martin Freeman klara sig bra som den bortkomne och hunsade Lester som får nog (inga spoilers!) ett plus för hans härliga dialekt också. Och sist men inte minst Allison Tolman som är lika lysande som Francess McDormand var i filmen för dryga 20 år sedan.

Slutligen, "Fargo" är enligt mitt tycke årets hitintills bästa tv-serie som till och med smäller "True Detective" på fingrarna. Har man titta på ett avsnitt vill man bara ha mer och mer. Man blir indragen i alla karaktärernas historier och man vill veta hur allt hänger ihop (och främst hur det kommer att sluta).

Gör dig själv en tjänst och titta på denna serie nu i sommar.

Inga kommentarer: