måndag 31 oktober 2011

TV-krönika: Allt för Sverige, Svagaste länken, Shameless (UK)

Allt för Sverige (SVT1) igår, söndag, var ett ovanligt trevligt program. Ett gäng sköna amerikaner med svenska rötter som tävlar om att får träffa sina avlägsna släktingar här i Sverige. Många sköna kulturkrockar och gripande historier. Men det finns ett stort fel. Varför måste de tävla? Tävlingen känns bara som en onödig bisak som tar tid från allt det andra intressanta.

Och "Allt för Sverige" går in i "Mästarnas mästare"-fällan. Det vill säga att de fokuserar på ett antal (eller en) personer och gör ett litet reportage om dessa. Mångsysslaren och flug-fanatikern Guy Clark kommer att vara en av dem som sitter löst i den första utröstningen nästa vecka. Var så säker.

Svagaste länken (Sjuan), som har premiär ikväll, står och faller inom de första 10 sekunderna. Är Kajsa Ingmarsson det minsta lik sin förlaga i den brittiska versionen Anne Robinson kommer jag att koppla om direkt. Maken till bitsk människa har jag aldrig stött på tidigare. Hon är riktigt hemsk inte roligt elak utan bara elak. Tack men nej tack.

Shameless (UK) (TV4 Komedi) blir en nygammal bekantskap för mig. Jag har sett ett par avsnitt då och då men det var tack vare den amerikanska versionen med William H. Macy som jag fick nys om denna serie igen. Och vad passar väl bättre när amerikanarna har gjort uppehåll fram tills i början av januari att börja om från början med originalet?

Inga kommentarer: