fredag 14 mars 2008

New Amsterdam

Lasse Hallströms nya serie "New Amsterdam" hade premiär för en dryg vecka sedan om nu någon har missat det. Handlingen är enkel. John Amsterdam blev odödlig som tack för att ha räddat en indianflicka år 1642 och för att häva denna förbannelse måste han hitta sin sanna kärlek. Denna "Highlanderiska" välsingnelse får sig en törn när han i sin roll som mordutredare jagar en misstänkt på en tunnelbanestation. Har han äntligen hittat sin sanna kärlek efter nästan 400 år?

-Nikolaj Coster-Waldau i rollen som John Amsterdam känns lite träaktig.

-Handlingen försöker att vara originell - men det är den inte.

-Serien får tittarna att framstå som idioter. Ja vi fattar att han är gammal som gatan det behöver inte påpekas att han har haft femtioelva fruar osv.

-För många livsfilosofiska "tyck-synd-om-mig-jag-kan-inte-dö" scener.

+Han kanske inte är direkt charmerande men han passar för rollen.

+Bra musik och soundtrack.

+Det är ju ändå Lasse Hallström som ligger bakom denna serie...

...och bara för det är jag villig att ge den en chans till. Ett avsnitt säger egentligen inte mycket och man vill ju veta hur det skall gå för John i jakten på mördare och sin sanna kärlek.

9 kommentarer:

Anna sa...

Du glömde skriva vilken kanal och vilken tid....

andros sa...

Jag trodde att det var underförstått att det inte var en svensk premiär jag skrev om.

http://www.mininova.org/search/?search=new+amsterdam

Anna sa...

klart det inte var underförstått..

andros sa...

Underförstått så till vida att ingen svensk kanal har kört trailers för denna serie. etc.

andros sa...

Men nästa gång skall jag vara lite tydligare :)

Anonym sa...

Har man koll på tv och läser andra tv-bloggar så var det ganska underförstått.
Kollar man enbart på svensk tv och aldrig laddar ner nåt så är antagligen inte lika underförstått.

Anonym sa...

Det är ju synd att dena serie vart nerlag efter 8 episodes...

Anonym sa...

varför har dem lagt ner serien efter åtta avsnitt?:( vill ju se mer av den.

andros sa...

fredric:

Själv kunde jag både ha och mista New Amsterdam. Men visst är det lite synd om alla som gillar serien.