söndag 9 mars 2008

Breaking Bad

Walt White är en hunsad man som vid sidan av jobbet som kemilärare även jobbar deltid på en biltvätt, ett tillsynes grått och trist liv. En liten tanke föds i Walts huvud efter ett tv-inslag om en räd mot ett knarklabb. Men det är inget mera än en liten tanke. Livet har sin lilla gång tills en dag när han faller ihop och blir förd till ett sjukhus där det konstateras att han är obotligt sjuk. En kort tid senare uppstår ett tillfälle, sedan blir inget sig likt - "Breaking Bad" är en tv-serie om en tafatt man med en stor hemlighet som gör det bästa av situationen.

Jag har alltid sett Bryan Cranston som den starkast lysande stjärnan i ”Ett geni i familjen” ensemblen. Och efter att ha sett två avsnitt av "Breaking Bad" bekräftas det med råge. Han osar verkligen av medelålderskris, ångest, förändring och enough is enough mentalitet som man kan ses bland annat i "Falling Down" och "American Beauty". Lägg därtill lite "Weeds" och vi har grundstommen i "Breaking Bad".

Jag är såld - de två första avsnitten har fått mig att törsta efter fler - och lite orolig över att jag har ytterliggare en serie att hänga med i utöver ett dussin andra. Men det är en smäll jag gärna tar för att följa Walts vedermödor allt för att få ett drägligt liv för han och hans intet ont anande familj (bilden). "Breaking Bad" är 2008 års (hittills) bästa serie och det är dagens sanning.

Hypen kring denna serie har nog med all säkerhet spridit sig bland Sveriges tv-kanaler. Och frågan är nu vem som köper denna serie? "Breaking Bad" känns som en serie som skulle kunna passa allt från SVT, TV3 vidare över till TV4, Kanal 5 och TV6. Vad tror ni?

Walt's wisdom.com Check it out!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var tur för dig att du gillade serien. Annars hade jag nog slutat läsa din blogg ;)
Undertexter finns på http://www.swesub.nu/serie.php?sid=165 om nån undrar.

andros sa...

Ha ha ha!

Nu skall jag bara "se ikapp" de avsnitt jag ännu inte har sett (avsnitt 3-6 och sjuan som hade premiär igårkväll).

Utöver "Breaking Bad" försöker jag även att se "New Amsterdam" som hade premiär nu i början av mars.

Voj, voj, voj... hur skall man hinna.

Anonym sa...

Nu visar det sig att det är TV6 som köpt in Breaking bad. Inte min favoritkanal direkt men de har faktiskt gett det en hyfsad tid; söndag 18 maj kl 21.30.

Jag har förresten startat en egen blogg där jag skriver små kommentarer till allt jag kollar på tv.
http://tvdagboken.wordpress.com

andros sa...

Ja jag tyckte jag hörde något om det ja när jag halvslumrade framför teven nu i helgen. Jag skall checka in din blogg :)