tisdag 11 september 2007

Smart reklam

De flesta av oss har väl kommit till ro med att tv-reklam är ett nödvändigt ont för att de kommersiella kanalerna skall överleva. Men måste just jag översköljas av reklam som inte är till för min målgrupp?

Villaägare utan kabel-tv har ingen nytta av att COMHEM dockorna far runt i rutan. Diabetiker lockas inte av Coca-Cola reklam. Shampoo reklam för flintskallig, Volvos nya bilreklam för körkortslösa, Libressereklam för män, ja ni fattar. För att inte tala om reklam för den senaste mobiltelefonen när man just köpt en ny mobil, chipsreklam när man just har köpt en påse grillchips, reklam för en vardagsprodukt som man har köpt frekvent genom åren och som man skulle köpa ändå reklam eller inte. Helt enkelt predika för döva öron.

I framtiden hoppas jag att allt är integrerat. Varorna man köper med sitt kort är samma kort som man öppnar sitt hus med som i sin tur är uppkopplad med både datorn och tv-(reklamen). Men även detta har sina begränsningar. Storebror ser dig. Man får hela sitt privatliv övervakat av storföretagen och/eller regeringen.

Men jag skulle i alla fall slippa reklam för ost. Jag hatar ost. Och inte den mest snillrika reklamen för ost skulle få mig att köpa en bit. Jag skulle slippa reklam för smink. Jag sminkar mig inte. Och inte den mest snillrika reklamen för smink skulle få mig att köpa en det. Men jag skulle i alla fall slippa reklam för ICA. Jag gillar ICA. Men jag hatar reklamfilms Ulf och han kan inte få mig att... hmpff...

(bild via här)

Inga kommentarer: