torsdag 3 januari 2008

Högt och lågt om TV-året 2007

Jag låter tankarna sväva fritt och tycker till om allt o inget.

Svensk tv-humor:
Ett sorgligt år. "Grotesco", "Mia & Klara", "Ståupp", "Centralskolan", Babbens humorpanel (förutom André Wickström), "Ett gott parti", "Tack gode gud!", "Welcome to Sweden" och "Situation Magnusson" föll mig inte ett dugg i smaken.

Okej var "Sverige dansar och ler" (tack vare André Wickström). Och "Fredag hela veckan" hade sina ljuspunkter "Yippee Ki-Yay MF" och "Playa del Sol" likaså.

Bästa humorn stod nog ändå "Hjälp!" för.

Filip och Fredrik 4-stegs raket(i fallande ordning):
1. Boston Tea Party
2. Ett herrans liv
3. 100 Höjdare!! - Skandinaviens skönaste människor
4. Myggan

Årets ord - "HBO-skadade":
Johanna Hagström, tv-krönikör och kritiker på Göteborgs-Posten, tror att vi blivit vad hon kallar för "HBO-skadade" de senaste åren.- Vi är bortskämda med att ett drama ska hålla en viss kvalitet. Som tittare ställer man väldigt höga krav i dag. Och det går liksom inte att rädda upp med att "det här handlar om Sverige, svenskar och svenska förhållanden". Det krävs väldigt mycket för att ett drama ska accepteras, säger hon. (citat)

Detta leder mig in på vad Sverige hade att erbjuda (förutom tv-humor som jag har skrivit om här ovan). Förutom "Stjärnorna på slottet" som var det bästa som visdes 2006 (i slutet på året), 2007, ( i början och slutet av året) och 2008 (början av året) ser det rätt tunt ut.

Mockumentären "Leende guldbruna ögon" var dock en ljusglimt. Otvunget bra. "Martin Kellerman och Co" kommer undan med äran i behåll men bara för att jag är ett stort fan av serien Rocky annars var det mest snillen spekulerar. Programmet som det visades i däremot, vars namn har fallit mig i glömska. Men ni vet, han med kepsen och hon finska (nej inte hon i filmkrönikan) var inget vidare.

"Filmkrönikan" ja. Ja det som inte har sagt om "Filmkrönikan" är inte värt att säga. Helena von Zweigbergk byttes ut mot Navid Modiri och Andrea Reuter. Inte så lyckat. Även om de gjorde så gott de kunde. Tillbaka med Orvar Säfström, låt han sitta och mysa i sin soffa och berätta om sina filmer och ha Andrea och Navid som nedtonade recensenter. Och för allt som är heligt i helvetet V A R F Ö R skulle filmkrönikan bli bättre bara för att det flyttar tillbaka till Stockholm! Allt kan inte kretsa kring vad som händer innanför tullarna.

Min "HBO-skada" gjorde så att jag missade "Labyrinth", "Upp till Kamp", "Bror och Syster" med flera stora svenska produktioner. Men jag lider inte för det. Inte just nu - men någon gång i framtiden skall jag ge dessa tv-serier en chans. Men "Andra Avenyn" skall jag försöka låta bli under en överskådlig framtid.

Det absolut sämsta som svensk television hade att erbjuda under 2007 var nog ändå "Ranking the Stars" och "Snyggast i klassen".

Oväntat mest saknat 2007:
1. "Förkväll". Öronbedövat tjatter till att börja. Men "Förkväll" växte rejält under slutet och när det meddelades att det skulle sluta sändas blev jag lite ledsen i ögat.
2. Ragnar Dahlberg. Vad är "Go' Kväll" utan Ragnar!? Varken nu eller då har "Go' Kväll" riktat sig mot min målgrupp men han har ju ALLTID varit där vid halvsju tiden på kvällen. Och nu är han borta...

Mest ironiska 2007:
Jag tror inta att Ragnar Dahlberg har jobbat så mycket med "Go'Kväll" sedan han fick sparken från "Go'Kväll".

Babes:
*Hayden Panettiere som Claire Bennet i Heroes (Får jag chans på dig?)
*Ali Larter som Niki Sanders i Heroes ("Girl Next Door" som man inte vill bo granne med)
*Mary-Louise Parker som Nancy Botwin i Weeds("Girl Next Door" som man vill bo granne med)
*Hannah Murray (bilden) som Cassie i "Skins" (Så skör så bräcklig så underbar. Ahh...)
*America Ferrera som Betty Suarez i "Ugly Betty" (Ful är inte rätt ord, charmerande låter bättre)
*Jaime Pressly som Joy Turner i "My name is Earl" (Queen of White Thrash)

Dudes:
*Michael C Hall som Dexter Morgan i "Dexter" och som David Fisher i "Six Feet Under" (nuff... said)
*James Roday som Shawn Spencer i "Psych" (En "dude" i dess rätta bemärkelse)
*Hugh Laurie som Gregory House MD i "House" ("Read less, more TV" citat)
*Kevin Dillon(bilden) som Vicent "Drama" Chase i "Entourage" (Slår Jeremy Piven aka. Ari Gold på fingrarna)
*Masi Oka som Hiro Nakamura i "Heroes" (vore detta en topp-6 lista skulle han stå högst upp)
*Julio Chávez som Renzo Márquez i "Epitafios" (Du vet nog inte vem det är... synd för dig!)

25 bästa utländska tv-serierna:
1. Heroes
2. Sopranos
3. Dexter
4. The Wire
5. Epitafios
6. The Riches
7. Life on Mars
8. Lost
9. Weeds
10. Skins
11. Entourage
12. Six feet under
13. Ugly Betty
14. House
15. Friday Night Lights
16. Green Wing
17. My name is Earl
18. Top Gear
19. Veronica Mars
20. The Office
21. Stargate SG-1
22. Stargate Atlantis
23. Eureka
24. Anna Pihl
25. Jericho

Nej! Varför gjorde ni så!?:
*Kanal 5 slarvade bort "Battlestar Galactica" på omöjliga tider.
*Jericho på TV4+ istället för på TV4.
*Kanal 5 avbryter "Friday Night Lights" efter ett par avsnitt nu i sommras.
*Kanal 5 börjar visa "Friday Night Lights" igen på hösten, vilket var bra isig, men börjar visa det på söndagar.
*"Torchwood" till TV4+ istället för SVT som har rättigheterna till orginalet "Doctor Who". (2008 år:s "Högt och lågt om TV-året 2008" kommer att innehålla något liknande: Varför köpte TV4 "Private Practice" när Kanal 5 visar orginalet Grey's Anatomy)
*Den största besvikelsen av alla, "Årets bottennapp 2007 ™", TV3 slutar att sända "The Riches".
*Diverse dåliga sändingstider bla. "Epitafios" alldeles för sent på kvällen.


Mest Hypade nollan:
Eva "Kräk-Eva" Nazemsson. Kul när hon spydde. Men han sa inte FITTA*! (youtube klipp)


Gott nytt 2008!


*Här på Fjärrkontrollen skräder vi inte orden Fitta stavas med i inte med *.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, Fjärris! Skönt att du minsann kan säga könsord precis som du vill :)
Nä, jag tror inte du stjäl mina grejer - du och jag tänker bara lika vettu.
Det kommer nog hända fler ggr.
Och förresten, fasen också. Jag missade ju det där med The Riches i min årssammanställning. Bra att du tog upp det!

Anonym sa...

Gott Nytt på dig med mannen, länge sen man hörde av dig.

slå gärna en "pling" någon gång vettja, och kolla gärna in hemsidan.. hur den har blivit nu vill säga :)

Du kommer bli överraskad, och om du vill vara med igen så äre bara o säga till (hoppas du har kvar min mailadress)

andros sa...

Thunman:

Ha ha ha! Eran tittarombudsman Janne skulle nog få en del arga telefonsamtal om du började skriva könsord i bloggen. Så det är nog bäst du låter bli :)

ekke:

Gott nytt! Ja jag fick ett mejl av dig för ett tag sedan men det glömdes bort :( Jag har tittat till restavfall då och då men jag har haft fullt upp med den här bloggen och allt annat som skall göras: äta, skita och sova. Sidan ser iaf. bra ut. Gillar bloggstuket. Ja vi får hålla kontakten lite bättre. Vem vet kanske jag börjar hänga mera på restavfall nu så här på det nya året. Vi får se :)