onsdag 28 november 2007

Stargate SG-1 - 214 vardagar senare

Stargate SG-1, som haver tittarna kär,
Se till mig som fan är.
Vart jag mig i galaxen vänder,
Står min lycka i Teal'c händer.
Mitchell kommer, O'Neill går,
Sam förbliver, Daniel Jackson.
(Text: Gud som haver barnen kär)

2 februari 2007 och 214 vardagar senare är det slut. Onsdagen den 26 november visas det allra sista avsnittet av Stargate SG-1 och saknaden efter denna serie kommer att vara stor. Fredagens kommande avsnitt av Stargte Atlantis är en viss tröst, men för mig kommer ändå alltid orginalet att vara bäst.

Jag vet inte varför jag bänkade mig framför TV6 den där fredagen den 2 februari (om jag nu har räknat det rätt). Visst gillade jag Stargate filmen från 1994 och jag hade hört talas om att den hade blivit en serie ett par år senare. Det hela var nog så enkelt att jag törstade efter en bra sci-fi serie och jag minns inte att det fanns någon bra sådan i början av 2007.

Serien hade visserligen sina svackor här och var som när Daniel Jackson försvann säsong 6 och något år senare när det blev lite väl mycket politik och när Jack O'Neill lade sin P90 på hyllan och blev General för att sedan avancera ytterliggare i graderna och försvinna från SG-1 teamet.

Jag har sett ungefär 205-210 av de 214 avsnitten det han bli under de 10 säsongerna. Ett par favoritavsnitt är såklart jubileumsavsnitten Wormhole X-treme! och 200. Även Window of Opportunity, när Teal'c och O'Neill fastnade i en 10h lång tidsloop som pågick under ett par månader. När både O'Neill och den vanligtvis lugne Teal'c blir galna efter ett tag och hittar på en del hyss som att slå golfbollar genom "Gaten" kan man inte annat än att börja småle. Säsong 8:as avsnitt Citizen Joe när frisören Joe kommer över en sten som sammanlänkar hans och O'Neills minnen är också rätt kul. Och ett avsnitt, vars namn jag inte har i huvudet, när Teal'c och O'Neill byter kroppar med varandra och inte att förglömma avsnittet som den enerverande Dom DeLouise är med i.

Det har varit 214 härliga vardagar eller 10 härliga år beroende på hur man ser det. Enda plumpen i protokollet är att TV6 redan på torsdagen börjar om på ny kula med säsong 1 avsnitt 1. Visst kan det vara kul att se några av de första avsnitten igen men jag hade blivit gladare om de hade börjat köra en ny sci-fi serie istället. Kanske Farscape, eller varför inte klassikern Lexx? Och visst var det längesedan de visade Star Trek Deep Space Nine och Star Trek Voyager? Star Trek Enterprise, SVT har forfarande inte visat den sista säsongen av den serien. Nästan vad som helst som går på Sci-Fi Channel och som inte har visats på svensk tv går också bra.

Inga kommentarer: