tisdag 27 november 2007

Disney Dags!

Jag blev glatt överraskad när jag såg att Boxer utan någon som helst anledningen har fixat så att jag kan se på Disney kanalen. Fort som attan kopplade jag över till Canal+ First för att se om även den gick att se men sådan tur hade jag inte.

Jag är född i den sista generationen som fortfarande minns när tecknat var Tom och Jerry I Lilla Sportspegeln och Kalle Ankas Julafton - och som uppskattade att SVT började att visa Disneyklubben med Eva, Johan och Alice 1992. Sedan dess har det rullat på. TV3 började visa mer och mer tecknat, Cartoon Network, Nickelodeon etc.

Men jag blev mer eller mindre besviken på vad som visas nuförtiden. Pedagogiskt och datoranimerat pekpinne tv. Usch! För mig är Disney, förutom långfilmerna, Bumbibjörnarna, Ducktales, Piff och Puff räddningspatrullen, Luftens Hjältar och Darkwing Duck (som blev bannlyst i Sverige om det är någon som minns det?).

Och självklart även kortfilmerna med Musse, Kalle, Pluto och de andra. Men kanske främst Långbens kortfilmer med en berättarröst i bakgrunden som berättar vad Långben gör: slutar att röka, går på hockeymatch, blir drabbad av speldjävulen, kör som en bildåre, tränar i sitt hemmagym - läs mera om hans kortfilmer här.

Visst blir vi alla äldre och yngre generationer kanske har sina favoriter men jag framhåller fortfarande att Långben, Musse, Kalle och de andras kortfilmer som har 50 år eller mera på nacken fortfarande är bland det bästa som Disney har gjort, någonsin.

3 kommentarer:

Ell sa...

Gammal Disney i all ära - men Kim Possible! Det är oslagbart.

andros sa...

Kim Possible!? :S

Nej jag gillar verkligen inte den moderna stilen i den serien.

Bombo sa...

Kim Possible är så dåligt så det finns inte. Däremot är Bumbibjörnarna, Luftens Hjältar, DuckTales och Räddningspatrullen hur kung som helst. Darkwing Duck tycker jag är okej men inte alls i samma klass som Luftens Hjältar m.fl. Jämför man dock med Kim Possible, Ersättarna och sånt där jättedåligt så är ju Darkwing Duck en stor favorit även för mig.