onsdag 18 april 2007

The Nine - Nytt i veckan 1/6

© ABC

The Nine - Alla var där "Dharma och Greg" Gregs morsa, Principal Guber ifrån "Boston Public" och Bailey Salinger från "Ensamma Hemma". En av 1990-talets mest produktiva skådisar Samuel L Jackson (27 filmer under hela 1990-talet) kan utan problem vara med i en eller till och med två storfilmer varje år. Man blir ändå inte trött på honom och förknippar honom med någon speciell roll. Med TV skådisar är det tvärtom. Redan efter två säsonger, om serien är populär, blir karaktären förknippad med rollen sedan är det i ofta kört.

"Dharma och Greg" Gregs morsa eller Susan Sullivan som hon heter hade ingen stor roll i "The Nine" men den rollen hon spelar var kusligt lik den hon spelar i "Dharma och Greg": fin, stroppig överklass dam. Chi McBribe repriserar sin roll i "Boston Public", medelåldersman i en relativt högt uppsatt position som har problem med sina barn och är allmänt stressad. Även Scott Wolfs karaktär Jeremy Kates är kusligt lik Bailey Salinger, en energisk 25-30 någonting man som inte vet vad han vill med livet.

Nu när jag har tagit upp den inte så smickrande igenkänningsfaktorn och typcastandet kan jag säga att "The Nine" var okej. Jag hade förväntat mig kidnappningsdrama formulär 1A:

-Uppladdning inför rånet.
-Presentation av karaktärerna.
-Rånet.
-Rånet går snett och rånarna tar gisslan.
-Stockholmssyndromet.
-Förhandligar om frisläppandet.


Men tji fick jag. Man fick i viss mån följa upptakten och det som hände i banken, men det största krutet lades på vad som hände efteråt. Jag blir nyfiken på vad som hände i banklokalen. För visst verkade det ändå som om det förekom en hel del av det såkallade Stockholmssyndromet? Iallafall med tanke på cliffhangerna på slutet, bankchefens dotter hälsar på en av rånarna.


"The Nine" har inte riktigt den nerven som får mig att gå igång, men jag måste se fortsättningen nästa vecka på TV3.

Inga kommentarer: