fredag 23 februari 2007

The Internet Film Laser Squad - Topp 100 Comedy Movies

On June 13th, 2000, the American Film Institute had 1800 film experts vote on the 100 Funniest Films of all time. And they fucked up. They came up with a list of movies so unfunny it's better used as a guidebook for making children cry. It was a mess of confusing mistakes, and by the end, the only thing that was clear was that the AFI doesn't like comedy in their comedies.

Detta är början på en mycket "ambitiös" sattsning från ett par grabbar att utse de 100 roligaste komedifilmerna enligt dem själva. Mot sig har de American Film Institute 1800 filmexperter.
De räknar ut roligheterna enligt denna formel: En glad Bill Murray i hatt -(2x Mel Brooks utklädd till indian)= Skrattbarhet. För att förtydliga det hela kan det sägas att Bill Murray är kul och Mel Brooks är det inte i denna formel.

Listan är inte riktigt sammanställd ännu, men än så länge kan jag säga att det är lite "pretto" varning på American Film Institutes lista, alla gamla klassiker måste vara med även om de inte har åldrats med värdighet. Jag har sett 32 av 100 filmer från American Film Institute lista och 27 av 63 filmer från The Internet Film Laser Squad lista. De sista 37 filmerna är inte sammanställda ännu. Men jag tvivlar inte en sekund på att The Internet Film Laser Squad filmsmak är bättre, eller rättare sagt mer lik min, än vad American Film Institutes är i slutändan.

Jag återkommer med de resterande 37 filmerna... när de får tummen ur det vill säga.

Inga kommentarer: