fredag 7 maj 2010

Hur du räddar din favorit (science-fiction)serie från nedläggning

SyFy:s vice presidenten Craig Engler har svaren på våra frågor. Och det är inte jordnötter (Jericho), trollsländor (Lexx) eller mejl-kampanjer.

So the biggest way you can have a real, meaningful impact - the way that will work every time if you can pull it off -- is to find a way to get NEW viewers to try the show. And a LOT of new viewers. If a show isn't successful with 900,000 viewers, it's not going to start working with 950,000 viewers. It's going to take a few hundred thousand new viewers to make an impact.

Men! Det som fungerar är om nyheten letar sig vidare till recensenter och bloggare som gillar serien och samtidigt har ett stort antal besökare/läsare vilket i sin tur kan leda till att någon stor nyhetsbyrå plockar upp kampanjen på sin hemsida.

Så tipset är kort och gott, fjäska för tittarna - inte för skaparna. För i slutändan räknas bara hur många som tittar på tv-serien och då kvittar det hur än finurligt man har kampanjat.

Via: Boingboing.net

2 kommentarer:

Stefan sa...

Frågan är då, hur väcker man intresse bland hundratals (förmodligen tiotusentals i Sverige) nya tittare? Får mig att tänka på den (tyvärr) misslyckade General Hospital-kampanjen där man satsade på en mailkampanj.

andros sa...

Undantaget som bekräftar regeln?

Annars blev ju kampanjen att visa "Kvinnofängelset" igen på TV4väldigt lyckad. Och den var rätt konventionell samtidigt som den plockades upp av gammel-media.

Annars har jag rätt dålig koll på den här typen av företeelser i Sverige. Visst ser man länkar till någon namninsamlnings-lista då och då, men inget som direkt som jag minns?