måndag 18 januari 2010

Golden Globe 2010 och vinnarna är...

Inför årets Golden Globe tippade jag bara på de jag hoppades på skulle vinna. Alltså inte de jag tror skall vinna.

Bästa drama
Big Love
Dexter
House
Mad Men
True Blood

"Mad Men" vann men jag hoppades på "Big Love". Dumt av mig kan tyckas men jag röstade med hjärtat denna gången. Jag har fått ut mycket mera av "Big Love" som serie än vad jag har av "Mad Men".


Bästa skådespelerska drama
Glenn Close – Damages
January Jones – Mad Men
Julianna Margulies – The Good Wife
Anna Paquin – True Blood
Kyra Sedgwick – The Closer

Jag vet att jag borde ha bättre koll på vem Julianna Margulies är men jag kan inte riktigt placera henne och hennes utseende? Nåväl hon vann och inte Anna Paquin som jag höll på.


Bästa skådespelare drama
Simon Baker – The Mentalist
Michael C. Hall – Dexter
Jon Hamm – Mad Men
Hugh Laurie – House
Bill Paxton – Big Love

Michael C Hall vann och jag hoppas verkligen inte att det var för att han har fått cancer. Men det skulle inte förvåna mig, amerikanarna är rätt blödiga när det gäller sådant här. Bill Paxton, som jag tippade som vinnare vann inte.


Bästa komedi/musikal
30 Rock
Entourage
Glee
Modern Family
The Office

"Glee" vann och det var även det jag hoppades på. Men nästa år känns som "Modern Familys" år. Då tar de hem detta priset plus ett par till.


Bästa skådespelerska komedi/musikal
Toni Collette – United States Of Tara
Courteney Cox – Cougar Town
Edie Falco – Nurse Jackie
Tina Fey – 30 Rock
Lea Michele – Glee

Full pott på denna! En välförtjänt vinst för Toni Collette.


Bästa skådespelare komedi/musikal
Alec Baldwin – 30 Rock
Steve Carell – The Office
David Duchovny – Californication
Thomas Jane – Hung
Matthew Morrison – Glee

Väldigt trist val, Alec Baldwin, han är nominerad allt för ofta för sin roll i "30 Rock". Själv höll jag på David Duchovny och hoppades på att han skulle vinna i vad det ser ut som hans sista chans att bli nominerad för sin roll i "Californication" (och det baserar jag på att det är en mängd nya skådisar i denna kategori som är på väg att stöta bort alla som blir nominerade år efter år).


Bästa mini-serie/tv-film
Georgia O'Keeffe
Grey Gardens
Into The Storm
Little Dorrit
Taking Chance

Ytterliggare ett rätt från min sida.


Bästa skådespelerska mini-serie/tv-film
TelevisionJoan Allen – Georgia O'Keeffe
Drew Barrymore – Grey Gardens
Jessica Lange – Grey Gardens
Anna Paquin – The Courageous Heart Of Irena
Sigourney Weaver – Prayers For Bobby

Jag borde ha stannat på den gråa gården själv satte jag en slant på Anna Paquin (igen).



Bästa skådespelare mini-serie/tv-film
Kevin Bacon – Taking Chance
Kenneth Branagh – Wallander: One Step Behind
Chiwetel Ejiofor – Endgame
Brendan Gleeson – Into The Storm
Jeremy Irons – Georgia O'Keeffe

Det här var en rejäl chansning från min sida med Wallander, men men...


Bästa kvinnliga biroll serie/mini-serie/tv-film
Jane Adams – Hung
Rose Byrne – Damages
Jane Lynch – Glee
Janet McTeer – Into The Storm
Chloe Sevigny – Big Love

Jag röstade i stort sett på "Big Love" i alla kategorier jag kunde och det lönade sig till slut, Chloe kenp ett pris!


Bästa manliga biroll serie/mini-serie/tv-film
Michael Emerson – Lost
Neil Patrick Harris – How I Met Your Mother
William Hurt – Damages
John Lithgow – Dexter
Jeremy Piven – Entourage

Och så avslutar jag med ytterliggare ett rätt.


5 av 11, det är inte så illa pinkat med tanke på att jag röstade med hjärtat och inte med hjärnan. Annars skötte sig Ricky Gervais bra och delade ut en hel del syrligheter till allt och alla. Paul McCartneys skillsmässa går tydligen att skämta om ännu.

Svensk gammel-media är fortfarande väldigt nonchalanta när det gäller dessa priser. Att "Avatar" knep en glob var det något litet inslag om nu i morse även SVT, TV4 och Kanal 5:s text-tv skrev om att just "Avatar" vann ett par priser. Men tv-kategorierna då? Med mina mått mätt, skandal - men så är jag ju tv-nörd också.

Slutligen, ni som vill ha alla vinnare kolla in wikipedia som jag tycker ger betydligt bättre översikt på vilka som vann än vad den officiella röriga sidan ger.

Over and out...

Inga kommentarer: