onsdag 20 januari 2010

Archer S01E01


Realistiskt animerade tv-serier som inte ironiserar sig över vardagslivet/politiker/kändisar/etc. Växer inte på träden. I och med detta vill jag ha sagt att ”Archer” är just en sådan serie. ”Archer” är något jag i alla fall inte har sett förut.

Stilen på animeringen påminner om agentserier från 1960-talet. Välbyggda män men utmejslade hakor och muskulösa bringor. Kvinnorna är i sin tur välsvarvade och (turligt nog) vältaliga. Jag får även vibbar av både Austin Powers, ”Mannen från U.N.C.L.E”, såklart James Bond och även spelet ”The Operative: No One Lives Forever” (vars huvudkaraktär som av en händelse heter Cate Archer)

Humorn då? Ja den är underfundig, direkt, vass och bitsk. Jag räknar med många hätska meningsskiljaktigheter främst mellan huvudpersonen och playboyen Sterling Archer och hans mamma tillika boss Malroy.

”Archer” är en sådan serie som man med lätthet kan se ett par avsnitt av på raken om man inte har något bättre för sig, men det är definitivt ingen serie som jag går och väntar efter nya avsnitt på.

Inga kommentarer: