måndag 25 juni 2007

Torchwood

Torchwood var allt jag hade hoppats på. Spännande handling, smarta karaktärer, inte lika många knäppa utomjordingar (som i Doctor Who)och allt i ett snyggt regnblöt paket ifrån Cardif. Torchwood känns mera som en vuxen variant av Doctor Who gjord för resten av världen som inte är lika tokiga i orginalet.

Har jag något att invända emot är det handligen i det första avsnittet. Det tar ett par turer fram och tillbaka som jag inte riktigt hänger med i. Suzies kniv lade jag inte märke tilll när Gwen smög på henne vid svetsen. Ändå fanns den med i Gwens flashback. Och Torchwood teamets användande av beslagtagna föremål (som de sedan lämnade tillbaka) tillförde direkt inget till handligen.


Det var ett par roliga referenser till andra filmer. När Gwen besökten Weevilen var det tydliga vibbar till När lammen tystnar, en inglasad bur med lufthål i längst bort i en korridor och en stol framför.


Jag kommer att följa denna serie framöver. Synd bara att den går på TV4+ det finns så mycket annat skit som skulle kunna gå där istället för Torcwood. Och senare i sommar är det dags för Jericho att ha premiär på TV4+. Vad får TV4 av sina systerkanaler? Repriser av Raj raj, Vad blir det för mat och Morgan Spurlocks 30 dagar. Jag gillar både Per Moberg och Morgan Spurlock, men inte lika mycket som jag hade gillat att se Torchwood och Jericho i TV4.

3 kommentarer:

Ugglan sa...

En serie som passar mig trodde jag!
Den börjar bra men dom sista 3 avsnitten gick på ren vilja...

andros sa...

Ajdå... jag som tyckte att den började bra. Men jag får se hur serien artar sig.

Anonym sa...

Mitt favvoavsnitt var förra avsnittet Countrycide med kannibalbyn.. rysligt bra!