fredag 4 maj 2007

Kaka söker maka - HBO och Showtime gillar Canal Plus och SVT

Upplägget till detta inlägg fick jag av en kommentar jag skrev i tvbloggen.com inlägg om Entourage som fick mig att fundera lite. Detta är en liten utveckling av mina tankar. HBOs och delvis Showtimes tv-program gör sig bäst och återfinns oftast på reklamfria kanaler. Och som jag kan se det finns det bara ett skäl till det. De är för långa. HBO är som vi alla vet vid det här laget en reklamfri kanal och i och med detta kan alla halvtimmesprogram** vara närmare 30 minuter än alla andra. Samma sak går att säga om entimmesprogrammen*.

En liten förklaring:

HBO

En timme*

OZ 1 60 min
Rome 60 min
Deadwood 60 min
Big Love 60 min
Six Feet Under 60 min
Sopranos 53 min

En halvtimme**

Curb Your Enthusiasm 30 min
Sex and the City 29 min
Entourage ca. 25 min

Showtime

En timme*

Dexter 50 min
The L word 50 min
Dead like me 47 min


En halvtimme**

Fat Actress 30 min
Penn & Tellers: Bullshit 30 min
Weeds 30 min


Andra kända stora serier

En timme*

24 42 min
Lost 42 min
Ugly Betty 42 min

En halvtimme**

Seinfeld ca 22 min
The Office (US) 22 min
Friends 22 min

Ja ni ser mönstret och ni har troligtvis varit uppmärksamma på det tidigare. På en timmes programmen* försvinner det 18 minuter och på halvtimmes programmen** försvinner det 8 minuter. Cirka.

SVT och Canal Plus har huvudet på skaft. Det är där alla stora HBO serier hamnar. Det vill säga först i Canal Plus sedan till SVT ett år eller två senare. Just nu går visserligen bara HBOs Big Love på Canal Plus men vi har tidigare sett Sopranos, Entourage, Curb Your Enthusiasm och Rome där. Och på SVT har vi sett och ser fortfarande Extras, Sopranos, Entourage, Curb Your Enthusiasm, The Comeback och Six feet Under. Alla populära och framgångsrika serier med bra sändningstider.

EDIT: stekspaden påminde mig om att jag hade missat The Wire
Du nämnde i princip alla HBO-serier utom den i mina ögon allra bästa; The wire. Har du inte sett den så har du verkligen missat något. Har gått på SVT i tre säsonger på lite olika tider. Första säsongen kallade de det av nån konstig anledning för "I narkotikans spår".Det är alltså inte bara reklamkanaler som kan konsten att "misshandla" bra serier. Denna pärla är antagligen totalt okänd för den stora allmänheten

Reklamkanalerna då? Ja vi har TV4 som körde Deadwood i botten med dåliga sändningstider. OZ som gick ett tag på TV3 för att sedan flyttas över till TV6 och först där uppnå kultstatus. Rome sändes på Kanal5 sent på natten förra året, sedan sändes det ytterliggare en gång vid årsskiftet 06/07 och nu går den andra reprisen på Kanal9. Den enda serien som har lyckats väldigt bra utanför SVT (och Canal Plus) är Sex and the City som gick och fortfarande går på TV3.

En annan liten avstickare som inte är lika tydlig i sammanhanget är Showtime, en kanal som likt HBO inte har några reklampauser. Canal Plus har köpt upp den kritikerrosade storserien Dexter. SVT körde Dead like me som gick under lördagar för något år sedan.

Weeds gick efter att det hade sänts på Canal Plus på TV3, kommer du ihåg det? Ja det kanske du gör, den fick en hyfsad sändningstid tillslut. Serien Fat Actress fick visserligen foten av Showtime efter bara sju avsnitt och Kanal5 valde att sända den sent på söndagskvällen. The L word började bra, det sändes vid 22:00 tiden på måndagar i TV3 men från och med säsong 4 går den på TV400 det vill säga i ingenmansland, bokstavligt talat.

Penn & Tellers Bullshit fungerar ganska bra på TV6 22:00 på måndagar. Lite synd bara att de envisas med att köra två avsnitt på raken. Lexx en av de största sci-fi kultserierna genom tiderna gick på fredagsnätterna runt år 2000 på TV4. För att sedan sändas på söndagsnätterna. Pest eller kolera?

Slutligen, är programmen för långa? Passar de inte in i en reklamkanalstablå mellan 19:00-23:00 på kvällen? Ärlig talat verkar det inte så, i alla fall inte vid en första anblick. SVT har, förutom Canal Plus, lyckats allra bäst med att ta hand om HBO och delvis Showtimes prisbelönta storserier. Men om det beror på att programmen skulle vara för långa eller något annat, en ren slump tillexempel, är svårt att veta, det går det bara att spekulera i.

* Tablålagd tid 60 minuter
** Tablålagd tid 30 minuter

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du nämnde i princip alla HBO-serier utom den i mina ögon allra bästa; The wire. Har du inte sett den så har du verkligen missat något. Har gått på SVT i tre säsonger på lite olika tider. Första säsongen kallade de det av nån konstig anledning för "I narkotikans spår".
Det är alltså inte bara reklamkanaler som kan konsten att "misshandla" bra serier. Denna pärla är antagligen totalt okänd för den stora allmänheten.

andros sa...

The wire. Har du inte sett den så har du verkligen missat något.

Jag glömde att ta upp The wire, tack för att du påminnde mig!

Ja den kan man verkligen räkna in som "misslyckad", jag såg den sporadiskt på SVT. Troligtvis tack vare som du nämner, namnbytet och att serien sändes på olika tider.

Men även om jag räknar in The Wire som som en "misslyckad" sattsning av SVT, ligger de fortfarande på plus jämfört med reklamkanalerna.