torsdag 29 mars 2007

Natur och historia på SVT

Det är en fullspäckad kväll på SVT1, det är två premiärer som intresserar mig, Svenska slag och Planet Earth.

© SVT

Per Dahlberg är programledare för "Svenska slag" som handlar om åtta olika slag som pågick mellan svenskar och danskar under perioden 1674-1679. Vi får se hur krigsföringen gick till i praktiken: provskjutning av musköter och kanoner, test av harnesk mm.
SVT1 20:30 torsdagar


© BBC Planet Earth

"Planeth Earth" är en gemensam sattsning av BBC, Discovery Channel, NHK/Japan och CBC. Denna programserie som är inspelad under 5 år porträterar 11 olika ställen på jorden: Från pol till pol, Berg, Sötvatten, Grottor, Öknar, Isens världar, De stora slätterna, Regnskog, Grunda vatten, Årstidsväxlande skogar och Havsdjupen. Serien sänds i HD format.
SVT1 21:00 torsdagar


Historia i synnerhet och vapen i allmänhet har alltid intresserat mig. Därför passar "Svenska slag" mig som handen i handsken. Jag hoppas bara nu att den relativt korta tidsperioden och programledaren Per Dahlberg håller för 8 halvtimmesavsnitt.


"Planeth Earth" är jag lite mera skeptisk till. Den förra stora natursattsningen i SVT var mycket snack och lite verkstad. Minns ni den? Första delen var otroligt välgjord, man fick följa en eleftanthjord med hjälp av kameror som bland annat var gömda i elefantbajs-kopior och i stenar. De resterande delarna tillförde inget nytt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Svaneska slag den ska jag titta på, den är nog bra den serien....

andros sa...

Ja det lilla jag såg var intressant. Synd att det krockade med Doctor Who :)