Visar inlägg med etikett melodifestivalen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett melodifestivalen. Visa alla inlägg

onsdag 11 november 2009

Anna Anka, Melodifestivalen och Timell/Ekdal

- "Anna Ankas jul" 15:00 på lördags eftermiddagen. Smaka på den! TV3 tar verkligen fram den stora plånboken när de åker ned till LA ned produktionsteamet för att göra teve med ingen mindre än Anna Anka. Sex program med start den 19 december.

Utöver dessa jul inspirerade program kommer hon att medverka i ytterligare tre, men vilka dessa är, är ännu inte klart. (Källa: GP.se)

- Måns Zelmerlöw och Christina Meltzer. Nu har jag nämnt dem och nu över till det viktiga. Dolph Lundgren leder "Melodifestivalen"! Väldigt udda, bisarrt och alldeles, alldeles underbart... Detta måste väl ändå vara den största programledar överraskning sen, ja någonsin? Det kan bli hur bra som helst.

- Det var längesedan vi såg Martin Timell i något nytt format - utöver "Äntligen Hemma" och värd för någon gala då och då - men nu är det alltså dags för någgot nytt. Han skall tillsammans med Lennart Ekdal jaga byggfuskare för TV4:s räkning i vår i programmet "Fuskbyggarna. Utöver detta program är han sedan tidigare på gång med ett historieprogram tillsamman med Dick Harrison.

lördag 24 maj 2008

I en annan del av Sverige

Enligt MMS årsrapport (PDF) från 2007 hade "Eurovision Song Contest" 3 425 000 tittare - men vad gjorde övriga potentiella 4 000 000 tittare? Om vi räknar bort de som bojkottar hela rasket och/eller är ute på krogen etc. har vi ändå ett par miljoner potentiella tittare. Vad erbjuder det övriga tv-utbudet dem?

21:00-00:00 på...

...SVT2
Redan 20:00 börjar SVT2 med att sända dokumentären, "Bonnys Gåva", om kvinna som har svårt at få barn, detta följs av "Kissa på en sticka" 20:50, "Rapport" vid 21:00. 21:05 den svenska filmen "Harrys Döttrar" och slutligen 22:50 "Maybe Baby", ytterligare en dokumentär om kvinnor som har svårt att få barn. "Motorsport" börjar 23:50 efter det.

SVT fortsätter att smyga med sina Tema-kvällar. Varför gör de det? Jag tyckte att dessa kvällar var rätt underhållande och lärorika när de verkligen hette Tema-kvällar.

...TV3
"American Pie 2" vid 21:00 och sedan "American Pie (4) Presents Band Camp" 23:00. Tvåan är okej, man vill liksom veta vad som hände Stifler, Jim och de andra grabbarn från den första filmen. Fyran har jag inte sett men "suger hästpung" ligger nog inte långt från sanningen.

...TV4
Sista kvarten av "Sommarkrysset" börjar vid 21:00. Efter det "Rädda menige Ryan" och TV4-nyheterna.

...Kanal 5
Även Kanal 5 kör en film, "True Lies" som börjar 21:00 och håller på till 23:50 då "Criminal Minds" börjar.

...TV6
TV6 brukar köra film så här dags på lördagskvällen och denna kväll är inget undantag. Först "In Hell" vid 21:00 följt av "A.W.O.L" 22:55. Inga filmer som jag har hört talas om i alla fall?

...TV4+
"Bingolotto" som så här års krockar med "Sommarkrysset" på TV4 börjar redan vid 20:00 och håller på till 22:00. Idiotiskt. Lägg ned "Bingolotto". Efter det "Miss Marple: Mördande Seans".

De övriga kanalerna som Kanal 9, TV400 kör en del intetsägande filmer och serier. Annars är det as usual på övriga femtioelva kanaler - alltså en vanlig trist lördagskväll - som vilken annan trist lördagskväll som helst.

söndag 16 mars 2008

Fel låt vann!

Som östgöte och vän av oordning och det lite annorlunda höll jag givetvis på BWO och jag blev lite stolt är Norrköpingsjuryn gav fyra poäng till "Hero" och bröt sviten av tolvor till Charlotte Perelli. Sanna Nielsen hade gärna kunnat vinna hon med. Inte Perelli. Men nu blev det som det blev. BWO hade nog gått hem mycket bättre i stugorna bland öststatsländerna (som jag inte är sen att bunta ihop till ett ställe och rubricera som "dom där borta").

fredag 22 februari 2008

fredag 8 februari 2008

Melodifestivalen 2008 Quiz!

Någon på Passagen har gjort ett quiz om den stundande Melodifestivalen. Jag fick 7 av rätt av 10.

Inte riktigt en schlagerbög men nästan. Vi går gratulera dig till ett utmärkt resultat.
Av de övriga 442 personer som hittills gjort denna Quiz klarade du dig bättre än 329 (74%).

Är man allmänbildad och använder sig av uteslutningsmetoden kan även den mest melodifestivalhatande personen få höga poäng. Bara så att ni är förvarnade.

Jag känner ingen pepp inför Melodifestivalen iår. Jag lade ned alldles för mycket tid och energi på detta spektakel ifjol och jag satt mest och skruvade på mig i tv-soffan och sneglade på tv-tidningen. Och imorgon krockar det med Parkinson på SVT2, Dawn French och Jennifer Saunders är med som gäster och Daniel Radcliffe. Det får man bara inte missa.

torsdag 22 mars 2007

Nyheter - x7

Ragnar Dahlberg slutar efter 10 år som programledare för Go´Kväll

Kristian Luuk kommenterar schalgerfinalen i Finland

Bonnier köper upp hela TV4

Monkey World's Jim Cronin känd ifrån tv-serien "Monkey Business" på Animal Planet har avlidit

Fråga Olle har bättre tittarsiffror än Lustgården

Jet Li förhandlar om en roll i Mumien 3

ABC förlänger kontraktet för 14 serier - Lost, Desperate Housewives, Grey's Anatomy, Boston Legal, Dancing with the Stars, The Bachelor, Extreme Makeover: Home Edition (Fjärrkontrollen ryser över hela kroppen - brrr...), America's Funniest Home Videos, Supernanny, Wife Swap, Brothers & Sisters, Men In Trees, Ugly Betty och Jimmy Kimmel Live.

söndag 11 mars 2007

The Ark vann! OMG!!

Nu vann verkligen rätt låt. Både enligt juryn och tittarna, helt otroligt! Jag var rätt orolig där ett tag att någon av idol gossarna skulle ta spelet. Men det svenska folket var vid sina sinnens fulla bruk! Och Andreas Johnson kom på en andra plats, en bättre Melodifestival hade jag inte kunnat tänka mig. Lycka till i Finalnd "The Ark"!

Efterspelet...

Carola Häggkvist har inte alla hästar hemma Carola Häggkvist har inte alla hästar hemma 2.


Hybris var inom grekisk mytologi att vilja efterlikna och/eller överträffa gudarna. Hybris kan då användas som en synonym till storhetsvansinne. I det antika dramat utmanar ofta hjältarna den rådande rättsuppfattningen och gudarnas. Då begår de hybris och går oftast under. Ett annat ord för hybris är övermod och människan straffas (nemesis) när hon försöker göra sig till gudarnas jämlike. För att få nåd hos gudarna var man tvungen att förstå vad man gjort för fel, känna vördnad, fruktan och medlidande inför gudarna och på så sätt rena sin själ = katharsis.

(via wiki)

(bild via här)

lördag 10 mars 2007

Ikväll smäller det - Melodifestivalen - Rösta rätt, snälla?!

"Welcome to Sweden" började med en rejäl smäll. Eller som Richard Kiel sa "The stick got stuck Iam sorry!" Jaws krockade med sin miniscooter rätt in i Mini Me, mycket skall man se innan ögonen trillar ut. Annars var "Welcome to Sweden" halvkul inte mera, jag hade förväntat mig lite mera humor och dråpliga situationer. Även om de var kul när de hade förfest med ett gäng damer i mogen ålder innan det bar av till dansbandsbanan, Verne såg lite skräckslagen ut när damerna klängde på honom. Richard Kiel gillar inte ketchup på moset, han gillar verkligen inte ketchup på moset.

"Green wing" e03s01 är fortfarande lika underbart. Alan (bilden) är min favorit. Jag höll på att garva ihjäl mig när han hoppade ut ur garderoben endast iförd ett par kalsonger och spelade flöjt. Annars hade detta avsnittet det mesta, en kamel(?), rökning genom näsan, MC åkning inomhus och avvikande sexuella betéenden.


Till sist en liten shout out till alla av kvinnligt kön som är runt 14 år, rösta för djävulen inte på Måns eller Sebastian!!1!elva! De är säkert väldigt söta, men de enda som har chans ute i europa är The Ark eller Andreas Johnson. Så är det bara punkt.

söndag 25 februari 2007

Melodifestivalen 2007 - Deltävling 4

Sista deltävlingen avklarad ...puh. Man klarar bara av en viss mängd av Kristian Luuks Sen Kväll med Luuk humor. Vann rätt låt då? Nja... jag höll på After Darks onanilåt och Andreas Johnson, jag fick 50% utdelning det får man vara nöjd med.

Annars var startfältet svagt, Sanna "Carola Häggkvist light" Nielsen sjöng som hon brukar göra, tråkigt. Förra veckan hade vi Magnus Carlssons Take On Me låt denna vecka var det istället dags för Veronas Paradiso - Bailando och Gunther inspirerade låt. :S

Inte mycket mera att säga om den saken, nu blir det Globen nästa för att se på när The Ark vinner hela rasket.

lördag 24 februari 2007

Melodifestivalen, Temakväll och Mera Kultur

Battlestar Galactica var lika spännande som vanligt igår, och gud vad jag gillar nya komediserien Green Wing! Hoppas jag. Båda avsnitten är inspelade. Jag hade inte tid att se de igårkväll och troligtvis inte idag heller. Det får bli ett videomaraton på söndag, Battlestar Galactica, Green Wing och Life on Mars som jag spelade in förra söndagen men som jag ännu inte har sett.

Ikväll skall jag i alla fall se Melodifestivalen. Även om jag då kommer att missa SVT2s Tema: Pappa och Kunskapskanalen "Tema: Samuraj". Man kan ju undra varför SVT sänder två temakvällar som krockar med varandra? Även om nu inte "Tema: Samuraj" är en riktig temakväll, den är lite kortare från 21:00-23:05 och den utger sig inte för att vara en temakväll. Så kvalificerar den sig ändå som en typisk SVT temakväll: det går på kvällen, det handlar om ett ämne och programen har en värd. Men rätt skall vara rätt programen ikväll på Kunskapskanalen går under namnet Mera Kultur.

Kunskapskanalen.se
Temakväll på SVT

söndag 18 februari 2007

Melodifestivalen 2007 - Deltävling 3

Det började småkul lite fjollträsk vs bonnläppar skämt, vidare till hur barnslig Jimmy Janson är och vilka andra lärare som siktar på melodifestivalen nästa år. Kristian Luuk börjar som det så fint heter bli varm i kläderna. Men jag undrar fortfarande hur det skulle ha blivit om Filip och Fredrik hade hållt i spektaklet.

Idol grabbarna Måns och Sebastian gick oväntat båda vidare. Och ännu mera oväntat var att Magnus Carlsson inte gick vidare vare sig direkt till finalen eller till andra chansen. Men vad hade man egentligen väntat sig av någon som nästan rakt av sjunger Ahas Take on Me. Nu när både Andreas Lundstedt och Magnus Carlsson inte gick vidare står väl hoppet till After Dark. Åtminstonde en HBT:are måste ju gå till final annars är det något som är fel?

Denna deltvälingens sämsta bidrag var utan någon större konkurens Sheida en blandning av indisk och svensk folkmusik fungerar inget vidare.

Nej nu måste jag surfa in på youtube och leta efter The Arks bidrag från förra veckan. Det skall visst finnas där någonstans helt olagligt OMG!! :-O
(bild via aftonbladet.se)

söndag 4 februari 2007

Melodifestivalen 2007 - Deltävling 1


Anna Book och Tommy Nilsson gick vidare, det var ingen direkt överraskning. Det var heller ingen direkt överaskning att Elin Lanto och Uno Svenningsson & Irma Schultz Keller skulle gå vidare till andra chansen.

Annars tyckte jag att Meldoifestivalen var som vanligt... tråkigt. Det var lite av ett hjärnsläpp att låta Addis Black Widow ställa upp, den låten var katastrofalt dålig! Och är det inte lite Jackson5 över hans, vad han nu heter i Addis Black Widows, (mikrofon)frisyr? Kristina Luuks skämt föll inte på plats, det enda som var kul var sketchen med Ulf Elving.

Lite andra iaktagelser:

Uno Svenningssons sound är och förblir detsamma, jag hajade nästan till på varje ny refräng, är de inte Vindarna eller Det som gör mig lycklig nu eller till och med Under ytan han sjunger på?

Filippa Bark karaktären är otroligt enerverande.

Kristian Luuks bästa replik från gårdagen, som ingen hörde, var: Fitta Fan!

(bild via här)

torsdag 1 februari 2007

Melodifestivalen 2007

Ingen har väl missat att det är dags för Melodifestivalen på lördag? Först ut är bland annat Elin Lanto(bilden), Anna Book, Andreas Lundstedt och Tommy Nilsson.

Själv skall jag min vana trogen dissa melodifestivalen så mycket jag bara orkar, för att sedan sitta där på lördagskvällen och kolla på det ändå. Men även denna vanan har fått sig en törn, vem orkar egentligen att följa detta spektakel i sex veckor? Inte jag i alla fall. Det var bättre förr när man bara behövde engagera sig två gånger, först uttagningen(1) för att se vem som gick vidare till finalen någonstan ute i Europa(2).

Schlagerbögarna* är säkert glada att jippot har utökats med deltävlingar och andra chanser. Jag är inte glad. Jag är däremot glad över att Carola Häggkvist inte ställer upp iår hon har gett skenheligheten ett ansikte.

*(Nej alla bögar gillar inte melodifestivalen, och ja homosexuella är nog en lämpligare benämning, och ja man behöver inte vara homosexuell för att gilla melodifestivalen, och nej man måste inte vara homosexuell för att vara en schlagerbög.)

Läs mera om Melodifestival på SVTs hemsida.

(bild via elinlanto.com)